Rejsende i Københavns Lufthavn. (Arkivfoto: Jesper Carlberg | CPH)

Regeringens klimamål for luftfarten går globalt

Medier over hele verden og helt til Borneo har omtalt statsministerens nytårsbudskab om grønne danske indenrigsflyvninger. De fleste medier hæfter sig dog ved én ting, som de mangler svar på.

De fleste danskere var formentlig fortsat lidt matte efter nytårsaften, da luftfarten pludseligt befandt sig øverst på dagsordenen. I nytårstalen den 1. januar offentliggjorde statsminister Mette Frederiksen nemlig, at regeringen ønsker grønne indenrigsflyvninger i Danmark i 2030.

Med ét blev regeringens klimamål for luftfarten et bredt debatteret emne herhjemme i både de traditionelle medier og på sociale medier. 

I de få dage siden, at statsministerens holdt sin nytårstale, har telegrammer fra de internationale nyhedsbureauer spredt historien om den danske regerings klimamål til store dele af verden, hvor den danske udmelding siden har trukket overskrifter.

Omtalt i hele verden
I Storbritannien har BBC omtalt historien. Det sammen har det internationale erhvervsmedie Bloomberg. Via AFP er Mette Frederiksens nytårstale også nået til Australien, hvor den har fundet vej til spalterne hos det store nyhedsbureau SBS News. I Mellemøsten omtales den af The National News.

Nyheden er sågar nået helt til øen Borneo. Her er den blevet omtalt af det lokale medie Borneo Bulletin. I Pakistan skriver The News International også om historien. Blot for at nævne nogle få af de mange, der har fået øje på Danmarks klimaambitioner.

Fælles for omtalen af statsministeren nytårstale er, at de fleste internationale medier hæfter sig ved, at den danske regering nok har sat et ambitiøst mål, men at statsminister Mette Frederiksen i sin tale ikke nævnte, hvordan det bliver muligt at nå dette mål. Den vinkel savnes ude i verden.

Branchen ønsker klimafond
Regeringen har flere gange sagt, at den kommer med et konkret udspil til den grønne omstilling i luftfarten i løbet af 2022. Branchen selv foreslog i 2020, at der skulle oprettes en klimafond, der kan være med til at skubbe på udviklingen.

I dag er biobrændstof op til fem gange dyrere end traditionelt fossilt flybrændstof. Derfor foreslår luftfarten, at en kommende klimaafgift skal gå til en klimafond med henblik på at stimulere og igangsætte produktionen af brændstoffer med power-to-x-teknologi, hvor grøn elektricitet omdannes til brint, der kan benyttes om brændstof.

Luftfartens Klimapartnerskab, der kom med udspillet til en klimafond, håber på, at et bredere samarbejde kan være med til at sikre, at der kan produceres større mængder bæredygtigt brændstof samtidig med, at prisen på det grønne brændstof reduceres.

Nu har regeringen slået fast, at der bliver brug for PtX-brændstof, og dermed vil der også være virksomheder, der vil have mod på at gå i gang med produktionen, da der fremover vil være aftagere til det.

 

Relaterede artikler:

Statsministeren: Helt grøn indenrigsflyvning i 2030

Dansk flyselskab i ambitiøst PtX-samarbejde

A.P Møller – Mærsk støtter grønt United-initiativ