Vueling, SAS og KLM i Amsterdam Schiphol Airport. (Arkivfoto: meunierd | shutterstock)

Regulært trafiksammenbrud i Amsterdam-Schiphol

Pinselørdag måtte KLM flyve uden passagerer til Amsterdam Schiphol Airport, da terminalerne var overfyldte. Ugunstige vejrforhold og banevedligeholdelse skabt den kaoslignende situation.

Lørdag den 4. juni blev en sort dag for KLM og Amsterdam Schiphol Airport. Den hollandske storlufthavn har gennem den senere tid haft massive problemer med lange ventetider i sikkerhedskontrollen, og derfor havde man også frygtet, hvordan trafikken ville blive afviklet i pinseweekenden.

Det gik tilsyneladende helt galt, for sent lørdag eftermiddag blev KLM tvunget til at beslutte, at passagerer fra europæiske destinationer ikke længere måtte gå ombord på fly til Amsterdam. Derfor måtte flyene returnere uden passagerer fra en lang række europæiske byer.

Terminalerne i Schiphol-lufthavnen var blevet overfyldte, da KLM oplevede massive forsinkelser og aflysninger. Det var ugunstige vejrforhold med en nordlig vind i kombination med banevedligeholdelse, der gjorde, at kun en bane var tilgængelig det meste af dagen.

Beslutningen om ikke at flyve flere passagerer ind til Amsterdam blev taget for at tømme terminalerne for de mange strandede passagerer, og derfor var det nødvendigt at få flyene tomme tilbage, så de ventende passagerer kunne flyves ud, uden at der kom nye passagerer ind i terminalerne.

 

Beklagelse fra koncerndriftsdirektør
Hos KLM undskylder man, at det blev nødvendigt at tage så drastiske skridt i brug for at sikre trafikafviklingen i det store europæiske trafikknudepunkt.

Koncerndriftsdirektør Rene de Groot måtte i en pressemeddelelse beklage lørdagens oplevelser.

“Det er utroligt ærgerligt, at vi oven i alt andet i dag også har at gøre med reduceret banekapacitet i Schiphol som følge af ugunstig vind og banevedligeholdelse. På trods af at vi har grebet ind tidligere for at sikre stabile operationer denne weekend, har i dag været endnu en ekstremt vanskelig dag for vores passagerer og besætninger. Vi undskylder over for vores kunder for ulejligheden og gør vores yderste for at sikre, at vi kan vende tilbage til en stabil drift så hurtigt som muligt.”

KLM oplyser, at hvis vejret arter sig, så vil operationerne ikke blive forstyrret i løbet af søndagen.

Maksimalt fire timer før flyafgang
Amsterdam Schiphol Airport har længe opfordret til, at passagererne møder op mindst tre og en halv time før flyafgang. Det råd var der mange, der havde lyttet til, hvilket også var årsagen til lørdagens udfordringer.

Derfor indførte lufthavnen i løbet af lørdagen en ny regel, hvori det hedder, at man maksimalt må møde op fire timer før flyafgang. Møder man op tidligere, opfordres man til at vente i Schiphol Plaza, inden man bevæger sig ind i afgangshallerne.

Politiet stoppede rejsende i Stockholm-Arlanda
Det var ikke alene i Amsterdam, at der var problemer i løbet af lørdagen. I Stockholm-Arlanda måtte politiet på et tidspunkt stoppe rejsende ved indgangen til Terminal 5, der var overfyldt.
 
“Man har vurderet, at der er for mange mennesker i terminalen,” sagde Helena Boström Thomas, pressetalsperson for politiet, til Aftonbladet.
 
Det var tilsyneladende en teknisk fejl ved bagageindcheckning, der var årsag til de kaoslignende tilstande i den svenske storlufthavn. Lufthavnsoperatøren Swedavia bekræftede midt på eftermiddagen, at problemerne var løst, men at der stadig ville være følgeforsinkelser.
 
 

Relaterede artikler:

Sådan vil Schiphol løse sommerens udfordringer

Nye kapacitetsudfordringer hos KLM i Amsterdam

Flyselskaber tvinges til aflysninger i Schiphol