Rejsende snydes af udenlandske taxachauffører

Dyre omveje, aggressiv kørsel, overskridelse af hastighederne og chauffører, der bander og skælder ud på passagerer. Det er hverdagen for forretningsrejsende i udlandet, mener FDM Travel på baggrund af en en ny undersøgelse fra EuroTest, der er et samarbejde mellem de europæiske bilklubber.

FDM er en organisation, der tjener bilisternes interesse. Men åbenbart ikke taxachaufførene.

På baggrund af en undersøgelse foretaget af EuroTest, der er et samarbejde mellem de europæiske bilklubber, anbefaler FDM Travel at rejsende anvender shuttlebus, tog eller andre offentlige transportmidler fremfor taxa, ved befording i udlandet.

Der er nemlig stor sandsynlighed for at blive snydt, når man kører i taxi i udlandet. Dyre omveje, aggressiv kørsel, overskridelse af hastighederne og chauffører, der bander og skælder ud på passagerer, der kun skal korte ture er dagligdagen i de 22 europæiske storbyer, som EuroTest har undersøgt.

”Testen viser, at man som turist i en storby risikerer at blive udsat for lidt af hvert, hvis man tager en taxa. I nogle byer afviste taxachaufføren eksempelvis at tage passagerer med, fordi der var tale om gåafstand eller satte passageren af 500 meter fra det ønskede sted. I halvdelen af byerne kunne taxachaufføren ikke tale engelsk, og mange chauffører var ikke i stand til at hjælpe med oplysninger om turistattraktioner eller restauranter. Men det værste er, at flere taxachauffører kørte meget lange omveje på passagerens regning”, siger Line Danvad, markedschef hos FDM travel.

Af de 22 europæiske storbyer der medvirker i testen, opnår ingen topkarakter. Umiddelbart klarertyske byer som Berlin, Køln og München sig bedst, men også Barcelona, Milano og Paris ligger godt til. I den tunge ende ligger Madrid, Prag, Wien, Amsterdam, Luxembourg, Rom og Ljubljana, hvor man får den ringeste taxaservice.

I forbindelse med testen blev der kørt i alt 220 ture. I 82 tilfælde blev der kørt omveje, og særligt på de korte ture om natten valgte taxachaufførerne længere ruter.I hver af de testede storbyer blev der kørt fem forskellige ture, der repræsenterer en typisk rejserute for forretningsrejsende.

Alle ruter blev testkørt på to forskellige tidspunkter af døgnet, henholdsvis morgen mellem 06.00 og 09.00 samt nat mellem 22.00 og 05.00.

”Vil man være sikker på ikke at skulle betale for meget på ferien, så anbefaler vi, at man tager shuttlebusser eller tog fra lufthavnen og benytter sig af offentlig transport, når man skal rundt i byen. Skal man med taxa, så er det en god idé at spørge til prisen, og kender man ruten fraeksempelvis lufthavnen til hotellet, foreslår vi, at den rejsende har orienteret sig om ruten hjemmefra, inden man sætter sig ind i bilen,“ siger Line Danvad.