Risiko for kabinestrejke hos Norwegian

Norwegians kabineansatte nedlægger arbejdet onsdag morgen hvis ikke selskabet og medarbejderne bliver enige om en ny overenskomst senest tirsdag ved midnat.

Norwegian og selskabets kabineansatte mødes mandag morgen i forligsinstitutionen i Oslo for at nå til enighed om en overenskomst. Parterne har givet sig selv og hinanden en frist til tirsdag midnat til at nå et resultat. Sker det ikke, vil 836 stewardesser og stewarder nedlægge arbejdet fra onsdag morgen.

Parterne har forhandlet siden juni uden at kunne blive enige om en aftale.

“Vi kræver acceptable arbejdstidsbetingelser og mener, at arbejde op til 60 timer om ugen og 22 timer om dagen, som foreslået af Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA), er for stor en byrde. Vi kræver også procentvise lønstigninger på linje med dem, som piloterne allerede har opnået i dette års lønforhandlinger,“ siger Marit Lindén, formand for foreningen af kabineansatte i Norwegian.

Hos Norwegian afviser man, at de kabineansatte skal kunne arbejde op til 22 timer på en dag.

”Fagforeningen har udsendt en pressemeddelelse, som giver indtryk af, at Norwegians kabinepersonale har en arbejdsdag på op til 22 timer. Dette er yderst misvisende. I snit arbejder det flyvende personale i Norwegian 16 dage om måneden, mens en gennemsnitlig arbejdsdag er op til 7,5 timer,” skriver Norwegian i en pressemeddelse som et modsvar til en pressemeddelelse fra fagforbundet Parat, som organiserer kabinepersonalet.

Overvejede at sælge
I foråret var Norwegian på kant med selskabets piloter over blandt andet ansættelsen af piloter på vikarkontrakter og gennem selskaber i Baltikum og Spanien. En konflikt, der gik Norwegians topchef, Bjørn Kjos, så meget på, at han overvejede at sælge sin andel af selskabet til et andet europæisk lavprisselskab.

Bjørn Kjos mente, at piloternes krav lagde så mange bånd på selskabet, at det ville være umuligt for ledelsen at videreudvikle selskabet sådan som de fandt bedst. Det var, i Bjørn Kjos’ øjne, selve ledelsesretten, som piloterne ville fratage ham.

De kabineansatte vil ikke forhindre Norwegians ledelse i gøre hvad der er nødvendigt for at selskabet fortsat kan vokse både i Norge og andre steder virksomheden ønsker at etablere sig. Men det skal ske med udgangspunkt i ordentlige arbejdsforhold.

”Vi, der er ansat i Norge, erkender, at norske lønninger og arbejdsforhold skal være konkurrencedygtige, og at det norske niveau ikke kan eksporteres til resten af ​​Europa. Men vi må kræve, at der tages skridt til at sikre et sikkert arbejdsmiljø, som kræver, at Norwegian skal tilbyde medarbejderne ordentlige arbejdsforhold,” siger Marit Lindén.