Ryanair: Europæisk MAX-godkendelse trækker ud

Ifølge Ryanair er der risiko for, at selskabet ikke får nogen MAX-fly på vingerne før sommeren 2020 på grund af langsom godkendelsesprocedure i Europa.

Flyveforbuddet mod Boeing 737 MAX volder store problemer for Ryanair. Det irske lavprisselskab skulle ifølge de oprindelige planer have 58 Boeing 737 MAX-200 i drift i sommertrafikprogrammet 2020, men i begyndelsen af november vurderede Ryanair, at man blot ville få 20 af de nye fly til rådighed.

Nu siger Ryanairs koncernchef Michael O’Leary imidlertid, at man måske ikke når at få et eneste MAX-fly til den kommende sommersæson. Det skyldes ifølge O’Leary forsinket godkendelse af flytypen hos de europæiske luftfartsmyndigheder (EASA).

EASA skal lige som de amerikanske luftfartsmyndigheder (FAA) godkende 737 MAX til at flyve igen, efter at Boeing har gennemført forskellige ændringer og opgraderinger af den ulykkesramte flytype.

Ryanair: EASA forhaler godkendelsesprocedure
Test og godkendelse i Europa vil imidlertid ske senere end i USA, da EASA vil ses som uafhængig af de amerikanske luftfartsmyndigheder, siger Michael O’Leary til nyhedsbureauet Reuters.

”Vi ser stadig ud til at mødes med Boeing i begyndelsen eller midten af ​​januar. Vi forventer, at MAX kommer tilbage i begyndelsen af ​​januar, især i Nordamerika. Vi tror, ​​at det vil gå lidt langsommere i Europa, fordi EASA ser ud til at forhale tingene lidt,” siger O’Leary.

Ryanair udsendte i sidste uge en justeret passagerprognose, hvor selskabet fortsat forventede at få leveret 10 MAX-fly inden juni 2020.

”Måske ti (MAX), måske ingen, måske 15, før sommeren 2020. Det væsentlige for os er, at flyet vender tilbage til service. Konsekvenserne for de næste 12 måneder er, at vi kommer til at opgive vores oprindelige ambitioner om flådevækst,” siger Ryanair-chefen.

Flyveforbud koster 100 millioner euro årligt
Ryanair er en af de største MAX-kunder med 210 fly i ordre, og selskabet vurderer, at MAX-flyveforbuddet kommer til at koste selskabet mindst 100 millioner euro (747 millioner kroner) om året.

En talsmand for EASA siger til Reuters, at man gerne ser MAX-flyene tilbage i drift så hurtigt som muligt, men først når flyene er sikre og re-certificeringen er foregået ”uafhængigt af kommercielt, økonomisk eller politisk pres”.

EASA siger, at det planlægger at foretage yderligere gennemgange af 737 MAX-softwaren midt i december med testflyvninger i januar, selvom der ikke er fastlagt nogen dato for flyvningerne.

 

Relaterede artikler:

MAX-forstyrrelser kan forsætte ind i 2021

Ryanair tvunget til at halvere sommervækst

Flyselskab fjerner MAX frem til oktober 2020