Ryanairs flåde består af Boeing 737-800 fly (Foto: Ryanair)

Ryanair-fly kan blive konverteret til fragtfly

Ryanair skal angiveligt være interesseret i at sælge 10 Boeing 737-800, som meget vel kan ende som fragtfly på det kinesiske marked.

En række Boeing 737-800 fra Ryanair vil måske i fremtiden udelukkende skulle flyve med fragt i stedet for passagerer.

Ryanair skal således være interesseret i at afhænde 10 af deres i alt 431 fly af denne type som en del af deres flådefornyelse. Ubekræftede meldinger lyder ifølge Cargo Forwarder Global, at Ryanair angiveligt skal have modtaget høje købsbud på flyene. Primært fra selskaber, der planlægger at konvertere passagerflyene til fragtfly.

De interesserede købere ser potentiale i at sælge eller lease de ombyggede Boeing 737-fly videre til det kinesiske marked, hvor virksomheder, der flyver pakke-eksprestjenester, vil kunne bruge flyene. Det anslås, at de 10 Boeing 737-800-fly i alt vil kunne sælges for omkring 170 millioner dollar, eller hvad der svarer til 1,14 milliarder kroner. Der er endnu ikke konkrete navne på eventuelle købere.

Ryanair tørster efter MAX-leveringer
Et salg af flyene kan ske ved udgangen af første kvartal i 2020, skriver Cargo Forwarder Global. Men tidspunktet kommer angiveligt helt an på, hvornår Ryanair vil modtage de første Boeing 737 MAX 8-fly. Selskabet har en ordre på 135 af den særlige MAX 8-200-version, hvor der er otte sæder mere end i den almindelige MAX 8-version.

Boeing 737 MAX-flyene har været groundet verden over siden marts, hvilket skaber kapacitetsproblemer for flere operatører af denne flytype. Ryanair må således fortsat vente med at få fornyet flåden, og de manglende leveringer kan tvinge selskabet til at lukke ruter.

Ryanair skulle have modtaget de første fem Boeing 737 MAX-fly inden udgangen af igangværende sommer for at kunne introducere dem i rutenetværket fra det kommende vintertrafikprogram. Nu forventes det, at flyene tidligst kan blive leveret ved udgangen af i år eller i begyndelsen af næste år.

De ældste Boeing 737-800 fra Ryanair har en alder, der nærmer sig 17 år, mens aldersgennemsnittet for de 431 fly er på otte år. Efterspørgslen på brugte Boeing 737-800 skal dog være fin fra konverteringsvirksomhedernes side, så Ryanair kan givetvis få succes med at sælge ud af den ældste del af flåden – også længere frem i tiden.

Svensk selskab med første 737-800-fragtfly
Den første konverterede Boeing 737-800 så dagens lys i begyndelsen af december 2017. Fragtflyselskabet til at modtage verdens første omdannede passagerfly af denne version var Gøteborg-baserede West Air Sweden, der er en del af West Atlantic Group, som også driver West Atlantic UK.

Flyet blev ombygget på Boeings faciliteter i Shanghai i Kina, og det var på daværende tidspunkt 13 år gammelt. West Air Sweden leasede Boeing 737-800-flyet fra GECAS, og det fik efterfølgende typebetegnelsen Boeing 737-800BCF. Sidenheden har selskabet fået yderligere tre fragtfly af denne type.

Boeing 737-300 og -400-versionerne har været brugt til fragtfly gennem flere år frem til 2017, hvor verdens mest producerede passagerfly altså også fik en fragtversion af Boeing 737-800.

 

Relaterede artikler:

Svensk verdenspremiere på Boeing 737-800 fragtfly

Ryanair har modtaget sidste Boeing 737-800

Ryanair overvejer baselukninger efter MAX-forsinkelse