Ryanair har fanget 7.000 twittere på en uge

Den nye interaktive strategi hos Ryanair har blandt andet fået Europas største lavprisflyselskab til at etablere sig på det sociale netværk, Twitter. Her har næsten 7.000 fundet vej til Ryanair i løbet af en uge.

Europas største lavprisflyselskab Ryanair har ikke for vane at have en åben og direkte dialog med sine kunder. Men som led i en ny interaktiv strategi har Ryanair nu etableret sig på det sociale netværk Twitter.

Første optræden på Twitter skete den 17. september, og efter en uge har man fået indfanget næsten 7.000 følgere. Det er noget mere end de 1.047 følgere, som Twitter-kontoen “I Hate Ryanair“indtil videre har samlet sammen.

Når man ser på Ryanair´s entré på Twitter, er der et stykke vej, førend flyselskabet kan måle sig med sine lavpriskonkurrenter i Europa. Britiske easyJet har 124.047 følgere, mens Vueling kan bryste sig af 119.799 personer, der følger med i det spanske lavprisflyselskabs opdateringer.

På det skandinaviske marked er der ikke samme befolkningsmasse som i Storbritannien og i det centrale Europa. Derfor må SAS nøjes med indtil videre 28.957 følgere, mens Norwegian blot har 12.173, der har valgt at følge selskabet på Twitter.

Sprogbarrierer
De største europæiske flyselskabers tilstedeværelse på Twitter er præget af ønsket om forskellige sprogversioner. Det gør sig blandt andet gældende hos Air France og Lufthansa, hvor der er Twitter-version i lokale sprogversioner samt internationale versioner på engelsk. Således har Air France ikke færre end 287.308 følgere på den franske Twitter-version, mens blot 5.029 følger selskabet internationalt.

Nogenlunde samme tendens oplever man hos Lufthansa, der har 130.283 tysktalende følgere, mens kun 22.765 er registreret via den internationale udgave. Hos British Airways er sprogversionering ikke et problem, hvorfor 311.107 har fundet vej til Twitter-kontoen hos det britiske flyselskab.

Hollandske KLM har løst sprogproblemet ved at have en central enhed, der betjener samtlige Twitter-brugere 24/7 på ni sprog. Det er muligt at kommunikere på hollandsk, engelsk, spansk, tysk, portugisisk, japansk, norsk, russisk og italiensk på @KLM. Dermed har KLM fået 587.263 personer til at følge det hollandske flyselskab.

Største flyselskab på Twitter er så ubestridt Southwest Airlines, der også er verdens største lavprisflyselskab. Her kan man præstere flere end 1,5 mio. følgere.