Ryanair-fly i Montpellier Airport (Foto: Montpellier Tourism)

Ryanair skal betale ulovlig statsstøtte tilbage

EU´s konkurrencekommissær Margrethe Vestager har bedt de franske myndigheder om at inddrive 64 millioner kroner, som Ryanair ulovligt har modtaget i Montpellier.

EU-Kommission fortsætter sine bestræbelser på at skabe lige vilkår for flyselskaber og lufthavne ved at slå hårdt ned på de tilfælde, hvor offentligt ejede lufthavne og lokale turistorganisationer yder markedsførings- og driftstilskud til flyselskaber, hvilket kan medvirke til at skævvride konkurrencesituationen.

Senest tilfælde er netop blevet afdækket, idet EU-Kommissionen har slået fast, at den franske organisation APFTE (Association for the Promotion of Touristic and Economic Flows) ulovligt har ydet statsstøtte til Ryanair i forbindelse med det irske lavprisflyselskabs aktiviteter i Montpellier, hvorfra Ryanair trak sig i foråret 2019. Støtten er ydet ved køb af reklameydelser hos Ryanair-datterselskabet Airport Marketing Services (AMS), der varetager salg af annoncer til Ryanairs platforme.

EU´s konkurrencemyndigheder har besluttet, at Ryanair skal betale 8,5 millioner euro – eller omkring 64 millioner kroner – tilbage til den franske organisation. Der er ingen bøder i den slags sager, da det blot handler om, at pengene skal tilbage, hvor de kom fra, hvis de ikke er tildelt på lovlig vis.

“Konkurrence mellem lufthavne og mellem  flyselskaber er afgørende for forbrugere, vækst og jobskabelse. Vores undersøgelse viste, at visse betalinger fra de franske lokale myndigheder til Ryanair for at markedsføre Montpellier Lufthavn gav Ryanair en urimelig og selektiv fordel i forhold til sine konkurrenter og forårsagede skade for andre regioner og andre regionale lufthavne. Dette er ulovligt i henhold til EU’s statsstøtteregler. Frankrig skal nu inddrive den ulovlige statsstøtte,” siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager.

Flere afgørelser på vej
Det var en klage fra en af Ryanairs konkurrenter, der i juli 2018 fik EU-Kommissionen til at tage sagen op. Der var nemlig tegn på, at aftalen om flyvninger til og fra den sydfranske lufthavn indeholdt elementer, der var uforenelige med EU-reglerne om statsstøtte, der også omfatter regionale og lokale støtteordninger fra offentligt ejede organisationer og virksomheder.

Lige nu er EU-Kommissionen i gang med at granske tilsvarende sager i Frankfurt-Hahn samt i de spanske lufthavne i Reus og Girona. 

Der er gennem de senere år allerede truffet afgørelser i en række sager, der vedrører lufthavne i Frankrig, Tyskland, Italien og Østrig. Det drejer sig blandt andet om de franske lufthavne i Nîmes, Pau og Angoulême, lufthavnene Zweibrücken og Altenburg-Nobitz i Tyskland, Klagenfurt i Østrig samt de tre Sardinien-lufthavne i Alghero, Cagliari og Olbia.

 

Relaterede artikler:

EU-Kommissionen åbner ny Ryanair-undersøgelse

Aarhus Kommune overtrådte statsstøtteregler

EU siger god for statsstøtte til dansk lufthavn