Ryanair Boeing 737-800 (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Ryanair skal betale ulovlig statstøtte tilbage

EU-Kommissionen besluttede i denne uge, at Ryanair skal tilbagebetale op imod 75 mio. kroner i ulovlig statsstøtte, der er givet til lavprisflyselskabet gennem et samarbejde med tre regionale franske lufthavne.

EU-Kommissionen har i mange tilfælde haft fokus på Ryanairs samarbejdsmodeller med lufthavne over hele Europa. Mange er af den opfattelse, at Ryanair modtager ulovlig statsstøtte, men indtil videre er det irske lavprisflyselskab blevet frikendt i sager i lufthavnene i Aarhus, Bratislava, Charleroi, Marseille, Berlin-Schönefeld og Tampere i Finland.

Men EU-Kommissionen har fundet tre tilfælde med regionale lufthavne i Sydfrankrig, hvor Ryanair nu er blevet dømt til at betale statsstøtte tilbage, der ifølge EU er givet direkte til flyselskabet eller via datterselskabet Airport Marketing Services.

EU mener, at Ryanair fået en unfair konkurrencefordel gennem service- og markedsføringsaftaler, der har karakter af et egentligt driftstilskud.

De konkrete tilfælde drejer sig om lufthavnen i Angouleme, hvor Ryanair er blevet bedt om at tilbagebetale 6,4 mio. euro svarende til 48 mio. kroner. I Nimes løber sagen op i beskedne 868.000 euro (ca. 6,5 mio. kroner), mens Ryanair skal af med 2,4 mio. euro eller godt 18 mio. kroner for sit engagement i Pau.

Ryanair flyver ikke længere til Angouleme, hvorfra man træk sig i 2009. I 2011 stoppede operationerne til Pau, mens Ryanair i dag opererer fire ruter til Nimes.

Øjeblikkelig appel
Ikke overraskende afviser Ryanair EU-kravet og vil køre hele det juridiske skyts i stilling for at få afgørelsen omstødt.

“Alle Ryanairs lufthavnsaftaler er i overensstemmelse med EU-lovgivningen omkring statsstøtte og Ryanair har derfor anmodet selskabets advokater om at appellere disse afgørelser,“ siger Juliusz Komorek, der er direktør for juridiske anliggender i flyselskabet.

Samtidig med afgørelsen om at tilbagebetale den ulovlige støtte i de tre franske lufthavne, blev Ryanair samtidig frikendt i forhold til aftalerne lavet med lufthavnene i Dortmund, Leipzig-Halle samt i Weeze-Niederrhein nær Düsseldorf.

“Vi har stadig planer om at vokse fra de nuværende 85 mio. til 110 mio. passagerer i 2019 i tæt samarbejde med både private og offentligt ejede lufthavne over hele Europa, hvor alle vores aftaler er indgået i henhold til ‘armslængde-princippet’ og dermed er forenelige med investeringsprincipperne udstukket af EU,“ forklarer Ryanairs juridiske direktør.