(Foto: Morten Lund Madsen)

Ryanair søger skandinavisk chef

Ryanair er gået på jagt efter en person, der som salg- og marketingchef skal være det omdiskuterede selskabs ansigt udadtil i Danmark og resten af Skandinavien.

Ryanair søger netop nu en person til en ny stilling som salg- og marketingchef for Danmark og de øvrige skandinaviske lande. Dermed opruster det irske lavprisselskab for alvor på sin salgs- og markedsføringsindsats.

Den nye chef skal ikke blot sælge og markedsføre Ryanair på traditionel vis gennem annoncekampagner og gennem kontakt til rejsebureauer og lignende. Han/hun får også til opgave at være selskabets ansigt udadtil i Danmark og de øvrige lande.

Personen skal således være Ryanairs primære talsperson overfor medierne i landene samt arrangere ugentlige pressemøder. Samtidig bliver det den nye salg- og marketingchefs opgave at opbygge et godt forhold til medierne, samt holde kontakt til myndigheder.

Nok at rive i
Dermed får vedkommende en mere aktiv og udfarende rolle end Ryanairs nuværende ansvarlige for det nordiske marked, der primært håndterer markedsføring. Og der bliver sandsynligvis nok at rive i for den nye ansatte. Især i Danmark, hvor selskabet i øjeblikket er voldsomt i vælten ovenpå etableringen af base i Københavns Lufthavn i marts i år.

Det har skaffet Ryanair en sag i Arbejdsretten på halsen, samtidig med at flere kommuner har besluttet at boykotte selskabet. En ny talsperson vil i høj grad skulle tale Ryanairs sag i de danske medier. At der ikke kun skal sælges billetter og markedsføres ruter kommer også klart til udtryk ved, at Ryanair ønsker, at den nye chef har en stærk viden om den politiske og økonomiske situation i Danmark og de øvrige skandinaviske lande.

Ryanairs nuværende ansvarlige for salg og markedsføring i Norden, Elina Hakkareinen, fortsætter i Ryanair.

Ryanair-fly i Billund Lufthavn. Foto: Morten Lund Madsen.