Ryanair i Københavns Lufthavn. (Foto: Andreas Krog)

Ryanair vækstlokomotiv for London-trafik

Det er hovedsageligt Ryanairs rute til Luton, som driver den voldsomme passagerfremgang mellem København og London. Konkurrenterne formår dog ikke at miste terræn.

Antallet af rejsende mellem København og London er steget markant siden Ryanair åbnede en rute mellem Københavns Lufthavn og London Luton-lufthavnen 28. marts sidste år. Mellem 150.000 og 200.000 passagerer flyver nu hver måned mellem den danske og den britiske hovedstad, hvilket gør London til den suverænt største destination fra Københavns Lufthavn.

Hvis man kigger på passagerudviklingen siden Ryanairs entré, så tegner sig et tydeligt billede af, at det irske lavprisselskab har været det helt store vækstlokomotiv, og at fremgangen i London-trafikken primært kan tilskrives Ryanair. Men også et billede af nogle konkurrenter, som formår at holde fast i deres passagerer.

Den første hele måned med Ryanair som aktør på London – København var april sidste år og de nyeste passagertal offentliggjort af Trafikstyrelsen er fra januar i år. Fra 1. april 2015 til 31. januar 2016 rejste 1.951.929 passagerer mellem Københavns Lufthavn og de fire London-lufthavne Heathrow, Gatwick, Luton og Stansted. Det er mere end 300.000 flere passagerer end fra 1. april 2014 til 31. januar 2015. Det svarer til en stigning på 18,5 procent.

Steget med 1.300 procent
Zoomer man ind på udviklingen i trafikken mellem Københavns Lufthavn og de enkelte London-lufthavne, så ser man, at London Luton er den helt store højdespringer i statistikken. Således er trafikken mellem Københavns Lufthavn og London Luton steget med næsten 1.300 procent fra 30.800 passagerer i perioden fra og med april 2014 til og med januar 2015 til 429.000 i perioden fra april 2015 til januar 2016.

Omkring 100.000 passagerer må antages at være ”rykket med”, da easyJet reducerede kraftigt i Stansted og til gengæld åbnede en rute mellem Luton og Københavns Lufthavn. De sidste omkring 300.000 passagerer må antages at være Ryanair-trafik.

Holder fast i passagererne
SAS og British Airways formår dog omtrent at holde fast i sine passagerer til og fra London Heathrow-lufthavnen, som er den de to selskaber benytter sig af. Mellem Københavns Lufthavn og London Heathrow falder trafikken kun med 0,75 procent i perioden fra april 2015 til januar 2016 sammenlignet med samme periode året før.

På ruten mellem CPH og London Gatwick, som Norwegian og easyJet flyver på, stiger trafikken faktisk med 1,9 procent. Sådan er det bestemt ikke gået på ruten til og fra London Stansted-lufthavnen. Her er trafikken faldet med næsten 86 procent fra 116.300 til 16.500 passagerer. Det skyldes primært, at easyJet som nævnt fjernede hovedparten af sine flyvninger på ruten og rykkede til London Luton.