PR-foto/Norwegian

Så langt flyver Norwegian på literen

Lavprisflyselskabet Norwegian praler gerne med sine brændstofeffektive fly, der betyder billige billetter til passagererne. Og brændstofforbruget fortsætter ned.

(SEATTLE) Indtægterne kan være få og udgifterne mange, når et flyselskab gør regnskab op. En af de særligt tunge udgiftsposter er brændstof. Selvom olieprisen er rekordlav for tiden, er forbruget af brændstof et væsentligt parameter i forhold til, hvor billigt flyselskabet kan tillade sig at sælge billetter.

”Høj brændstofeffektivitet er ikke alene godt for miljøet, men også for din pengepung,” lyder det kække budskab fra Norwegian.

Selskabet har lige som mange andre luftfartsselskaber arbejdet målrettet på at bringe alderen på sin flyflåde ned, så gennemsnitsalderen i dag er fire år. Og det spiller en ikke uvæsentlig rolle for brændstoføkonomien.

I sit seneste årsregnskab beretter Norwegian, at man er lykkedes med at sænke brændstofforbruget med 1,91 procent per sædekilometer svarende til, at selskabet nu er nede på at forbruge cirka 0,0256 liter/sæde/kilometer i gennemsnit.

Dreamlinere trækker forbruget ned
Spørger man dem, der sidder ved roret på Norwegians fly, hersker der ingen tvivl om, at selskabets Dreamlinere spiller en væsentlig rolle for den gode brændstoføkonomi.

Ifølge Peter Jacobsson, chefpilot for Boeing 787 i Norwegian, forbruger selskabets Dreamlinere markant mindre brændstof end andre langdistancefly på markedet:

”En Dreamliner brænder 4,8 ton fuel i timen. Til sammenligning bruger et Boeing 747-fly 10 ton i timen. Det er en Hummer sammenlignet med,” forklarer han og tilføjer med et smil:

”Men der er jo ikke så meget mand over et så økonomisk fly. Det her er det reneste, du får.”

Så selvom en 747’er har flere sæder, så udligner det ikke økonomien i det store fly sammenlignet med Dreamlineren.

Som en A-klassebil
Ifølge Thomas Hesthammer, direktør for flight operations i Norwegian, forbruger en Dreamliner med 291 sæder på en gennemsnitlig tur over Atlanten, hvad der svarer til 0,0218 liter/sæde/kilometer.

En 747-400 med 416 sæder bruger derimod på en tilsvarende tur, hvad der svarer til 0,0326 liter/sæde/kilometer, viser tal fra flyproducenten.

En moderne dieselbil i energiklasse A+ bruger tilsvarende mellem 0,044 og 0,036 liter pr. kilometer, og har foruden chaufføren plads til tre eller fire passagerer.

Norwegian blev sidste år anerkendt af miljøorganisationen The International Council on Clean Transportation (ICCT) for at være det flyselskab, der flyver længst på literen over Atlanten.

Fakta: Brændstofforbrug i Norwegian-flåden

Boeing 737-800    0,025 liter/sæde/kilometer*
Boeing 787 Dreamliner    0,022 liter/sæde/kilometer


Kilde: Norwegian og *Boeing

Tallene er et udtryk for forbruget på en gennemsnitlig tur for den pågældende flytype. Kortere flyvninger er typisk forbundet med et højere forbrug pr. kilometer.