SAS bider skeer med de store

En analyse af de seneste trafiktal for Lufthansa, SAS, British Airways og Air France-KLM viser, at det skandinaviske selskab faktisk klarer sig mindst lige så godt som sine europæiske konkurrenter. Væksten hos SAS matcher de øvrige.

SAS har netop igangsat en ny reklamekampagne, der skal overbevise kunderne om, at SAS godt kan matche konkurrenterne på prisen. Det skyldes blandt andet, at lavprisflyselskaber somRyanair, easyJetog Norwegian ofte fylder mediebilledet, når man skal vurdere udviklingen for det skandinaviske luftfartsselskab.

Men en mere relevant sammenligning er nogle af de store europæiske netværksselskaber, og her viser en sammenligning af trafiktallene, at SAS faktisk klarer sig godt.

Sammenligninger med trafiktallenes udvikling i de seneste måneder for SAS og andre netværksselskaber som Lufthansa, British Airways og Air France-KLM viser, at SAS på de fleste punkter matcher de øvrige.

I marts 2012 havde SAS Gruppen således en fremgang på 4,5 procent i antallet af passagerer. Til sammenligning havde International Airlines Group med British Airways og Iberia blot en vækst på 1,4 procent i marts 2012, hvor man fløj med 4.223.000 passagerer.

Hos Air France-KLM steg antallet af passagerer i marts 2012 dog med 6,3% til 6.368.000

Ser man på det seneste kvartal, er SAS også meget godt med. Lufthansa fløj næsten 22 millioner passagerer i 1. kvartal 2012,og det var en stigning på 4,8procent.

Til gengæld havde SAS en fremgang på 5,3 procent til 6,4 millioner passagerer i 1. kvartal 2012 og overgik dermed Lufthansa på vækstraten.

SAS overgik også IAG der i1. kvartal 2012 havde en direkte tilbagegang på 1,2 procent til 11.384.000 passagerer, hvilket dog har sin baggrund ide mange strejkedage hos Iberia.

Air France-KLM havde en fremgang i 1. kvartal 2012 på 5,6 % til 17.463.000 passagerer.

Tabel: Passagerantal (PAX) og vækst

Selskab Marts 2012 Vækst Q1 2012 Vækst 2011 Vækst
SAS 2.449.000 +4,5% 6.416.000 +5,3% 27.206.000 +7,8%
Lufthansa 8.171.000 +5,9% 21.867.000 +4,8% 106.335.000 +7,5%
Air-France KLM 6.368.000 +6,3% 17.463.000 +5,6% 59.513.000 +7,8%
IAG 4.223.000 1,4% 11.384.000 -1,2% 51.687.000 +2,1%

Kilde: Luftfartsselskabernes hjemmesider.

Ser man på væksten på årsbasis, er SAS også pænt med. I 2011 havde SAS Gruppen således godt 27 millioner passagerer om bord på sine fly, hvilket var en fremgang på 7,8 procent.

Det var en knivspids mere end Lufthansa Group, der med selskaber som Lufthansa, Swiss og Austrian Airlines havde godt 106 millioner passagerer i 2011, svarende til en fremgang på 7,5 procent.

Og væksten hos SAS var betydeligt større end hos IAG, der i 2011 fløjmed 51.687.000 passagerer, hvilket var en beskeden stigning på 2,1 procent.

I 2011 havde Air France-KLM 59.513.000 passagerer, hvilket var en stigning på 7,8 procent og dermed på linje med det skandinaviske selskab.

Selvom SAS har det svært som et mellemstort selskab i en branche, hvor man enten skal være meget stor eller et meget lille nicheselskab, viser trafiktallene således, at SAS godt kan følge med.

Samtidig ønsker SAS at bringe fokus tilbage på fordelene ved at flyve med SAS fremfor lavprisflyselskaberne, herunder gennemskuelige priser og punktlige fly.