Københavns Lufthavn holdt SAS Fast Track åben under strejken mandag, mens lufthavnens eget fast track-produkt var lukket. Favoriseringen af SAS vækker forundring hos konkurrenterne.
En ulovlig arbejdsnedlæggelse blandt security-personalet i Københavns Lufthavn mandag morgen gjorde, at lufthavnens centrale sikkerhedskontrol var lukket i mere end fire timer. Det betød, at flere tusinde passagerer ikke nåede deres fly. Men ét selskabs passagerer blev ikke nær så kraftigt påvirket, som konkurrenternes passagerer.
SAS’ Business- og Plus-kunder samt Eurobonus Guld-kortholdere og passagerer, der rejste på business class med en af SAS’ partnere, kunne nemlig stadig komme ind i lufthavnen via SAS Fast Track sikkerhedskontrollen, som under strejken var bemandet med ledere. Og det vækker forundring hos flere flyselskaber, som betaler for at deres kunder kan benytte Københavns Lufthavns eget fast track-produkt, CPH Express. Det var til gengæld lukket i hele den periode, som strejken varede.
En god forklaring
Norwegian er ét af de selskaber, som betaler Københavns Lufthavn for at deres kunder kan få lov at benytte CPH Express. Her var man ikke klar over at lufthavnen havde besluttet at holde ærkerivalens sikkerhedskontrol åben. Nu ønsker Norwegian en god forklaring fra lufthavnen på den manøvre.
”Vi har en forventning om at CPH ikke forfordeler nogen. Så hvis dette har fundet sted har vi da et spørgsmål vi skal have svar på,” siger kommunikations- og marketingchef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian til CHECK-IN.dk.
Også hos British Airways vækker lufthavnens disposition.
”Jeg ønsker selvfølgelig det bedste for vore kunder og havde nok forventet større fokus på CPH Express, men samtidigt respekterer jeg lufthavnens vurdering af, hvordan de bedst kunne udnytte ressourcerne i denne pressede situation,” siger Peter Rasmussen, nordisk salgschef for British Airways.
I alt 14 flyselskaber tilbyder sine kunder at bruge CPH Express-sporene, der er placeret i hver sin ende af den centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og 3. Foruden Norwegian og British Airways er det Air France, KLM, Delta Air Lines, Thai Airways, Emirates, Finnair, Estonian, Iberia, Qatar Airways, Singapore Airlines, TAP Portugal og Turkish Airlines.
Gerne beklage
Københavns Lufthavn forstår godt, at CPH Express-kunderne er forundrede over favoriseringen af en konkurrent. Og lufthavnen ligger sig da også fladt ned.
”Vi vil gerne beklage over for de luftfartsselskaber, der følte sig forbigået. Men der skulle træffes en hurtig beslutning. Og det var en ren operationel beslutning. Ikke en kommerciel beslutning,” forklarer kommunikationsdirektør Henrik P. Jørgensen fra Københavns Lufthavn.
Foruden SAS Fast Track, så blev sikkerhedskontrollen i Terminal 1 og personaleindgangen i den vestlige ende af Terminal 2 holdt åben ved hjælp af ledere. Ved at holde SAS Fast Track åben havde lufthavnen tre fungerende indgange i spredt ud over lufthavnsområdet. Vurderingen var, at det ville give de bedste muligheder, hvis der opstod behov for at få særligt akutte passagerer igennem.
Mens SAS Fast Track ligger for sig selv til venstre for trappen op fra check-in området i Terminal 3, så er CPH Express de to yderste spor i den centrale sikkerhedskontrol. Og erfaringer fra tidligere har vist, at det er meget svært at administrere at åbne 1-2 spor, mens de øvrige er lukkede.