SAS: Ingen konflikt mellem Asien-aftaler

Det omfattende joint-venture med Singapore Airlines kan fint gå hånd i hånd med det nye udvidede codeshare-samarbejde med Thai Airways, fastslår SAS.

Den 1. februar søsatte SAS og Singapore Airlines et omfattende joint venture-samarbejde, som havde været i støbeskeen i flere år og blandt andet indebærer en optrapning af antallet af Singapore Airlines-flyvninger til København. Og i denne uge lancerede SAS og Thai Airways et omfattende codeshare samarbejde mellem Bangkok og de tre skandinaviske hovedstæder.

Men SAS ser ikke nogen konflikt mellem aftalerne med de to asiatiske selskaber. For formålene med aftalerne er vidt forskellige.

”Samarbejdet med Thai har initialt fokus på trafikken til Bangkok og det øvrige Thailand. Samarbejdet med Singapore Airlines har fokus på direkte fly til Singapore og beyond-trafik,” forklarer Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, og fortsætter:

”Som udgangspunkt er der mere styrke i et joint venture, da det giver flere muligheder. Men det kræver også større engagement og commitment fra partnerne – og myndighedernes involvering. Med myndighedsgodkendelser kan vi samarbejde på alle niveauer marketing, netværk, produktet osv. Vi kan nå længere med et joint venture,” fastslår Trine Kromann-Mikkelsen.

Ruste sig til kamp
Det nye samarbejde med Thai Airways består i, at SAS og Thai Airways fra den 8. april udvider det nuværende codeshare-samarbejde til også at inkludere København – Bangkok, Oslo – Bangkok og Stockholm – Bangkok. Dette sker i tillæg til de nuværende codeshare destinationer i Thais regionale netværk i Asien og SAS’ netværk i Europa.

Codeshare-samarbejdet indledes samme dag som SAS sommerlukker sin egen rute mellem København og Bangkok, så Thai Airways frem over vil være alene om at forbinde Skandinavien og Bangkok. I hvert fald ind til Norwegian starter sine flyvninger til Bangkok fra Oslo og Stockholm i juni. Samarbejdet kan derfor ikke andet end tolkes som et forsøg fra SAS og Thai Airways’ side på at ruste sig så godt muligt mod den kommende konkurrence fra det norske lavprisselskab.

Pressechefen lægger da heller ikke skjul på, at SAS er parat til at slås for Thailands-trafikken, selvom selskabet fremover ikke selv flyver til Bangkok.

”Vi skal tiltrække en stor volumen af Thailandsrejsende via SAS.dk, SAS.se, SAS.no og flysas.com. Markedet skal vide man i SAS’ salgskanaler finder det bedste produkt til Thailand til konkurrencedygtige priser – fra hele Skandinavien,” fastslår Trine Kromann-Mikkelsen.