SAS kan tabe 1,5 milliarder ved Spanair-konkurs

Spanair kan koste SAS et tab på yderligere 1,8 milliarder svenske kroner. Det fremgår af det seneste kvartalsregnskab. I forvejen har ejerskabet af det spanske flyselskab været et økonomisk mareridt for SAS.

Den spanske sol stråler nok over mange feriegæster, men for SAS har Spanien langt fra været nogen solstrålehistorie.

Ejerskabet af det gældsplagede og kriseramte Spanair har allerede kostet SAS milliarder ogved en eventuel konkurs kan det påføre SAS et tab på yderligere op imod 1,8 milliarder svenske kroner.

Det fremgår af det netop offentliggjorte regnskab for SAS i 1. kvartal 2011, hvor SAS oplyser, at selskabet fortsat er eksponeret over for tab i Spanair ved en eventuel konkurs. Det er således nyt, at SAS for første gang nævner muligheden for, at en konkurs kan indtræffe.

Siden den 25. januar 2011 har Spanair befundet sig i en såkaldt “Emergency Financial Situation“ og Catalonien godkendte et lån på knap 80 millioner kroner til selskabet.

Denne “statsstøtte“ fik i februar de europæiske lavprisflyselskabers sammenslutning, European Low Fares Airlines Association (ELFAA), til at sende et klagebrev til EU-kommissionen.

Situationen for Spanair er endnu uafklaret, men når SAS fremhæver risikoen i sin regnskabsmeddelelse tyder det på, at ledelsen har overvejet situationen i det spanske datterselskab. Og altså også regnet på hvor galt det kan gå, hvis det ender med en konkurs for Spanair.

Spanair blev oprindeligt etableret i 1986 som et joint venture mellem SAS og Viajes Marsans. Spanair blev medlem af Star Alliance i 2003 og blev siden et 100 %-ejet datterselskab af SAS.

I sommeren 2007 meddelte SAS imidlertid, at man ønskede at komme af med Spanair, men efter længere tids anstrengelse tog man salgs-skiltet ned igen i sommeren 2008. På det tidspunkt vurderede SAS-ledelsen, at de bud, man havde fået, lå alt for langt under selskabets reelle værdi

I januar 2009 lykkedes det så SAS at sælge 80,1 % af aktierne i Spanair til en række catalanske investorer i et konsortium. Prisen for aktieposten på80,1 % var i øvrigt på blot en enkelt euro – svarende til ca. 7,50 kroner.

Inklusive tabet ved frasalget medførte Spanair et tab på 4,9 milliarder kroner for SAS i 2008 i direkte omkostninger og afskrivninger. Og nu risikerer SAS altså at tabe yderligere på Spanair, hvis det ender galt for det spanske luftfartsselskab, der er hårdt presset af lavpriskonkurrenten Vueling.