Den store baltiske luftkrig kræver endnu et offer. I løbet af september vil SAS opgive at flyve mellem København og Riga.
Konkurrencen på flyruterne mellem Skandinavien og Baltikum er benhård. Aktørerne i den store baltiske luftkrig er SAS, Norwegian, airBaltic og Nordica, og nu må SAS trække sig fra en af de baltiske ruter.
Det er ruten mellem København og Riga, der tilsyneladende ikke længere er rentabel for SAS at operere. Ruten blev etableret den 26. marts 2017 med 12 ugentlige afgange opereret med 90 sæders Bombardier CRJ900 fra irske CityJet. I midten af september trækker SAS sig fra ruten, før sommertrafikprogrammet er færdigt. Dermed blev rutens levetid på blot 18 måneder.
Der flyves foreløbigt sidste gang søndag den 9. september på aftenafgangen SK1644/1645 til Riga med returflyvning den følgende morgen. På middagsafgangen fra København på rutenummer SK1642/1643 flyver SAS til og med den 17. september.
Dermed får selskabet samtidig skabt noget luft i trafikprogrammet, der har været belastet af, at CityJet igennem en længere periode ikke har kunnet gennemføre de planlagte flyvninger for SAS med aflysninger til følge.
Fjerner 100.000 sæder
Konkurrencen på Riga-ruten fra København er da også til at tage at føle på. Norwegian flyver fire gange om ugen med 186- sæders Boeing 737-800, mens airBaltic i sommerhalvåret betjener ruten med tre daglige afgange opereret med 76-sæders Bombardier Q400. I vintertrafikprogrammet benytter det lettiske flyselskab et mix af Q400, Boeing 737-500 samt Airbus A220 (tidligere Bombardier CS300, red.).
I de seneste 12 måneder fra august 2017 til og med udgangen af juli 2018 har i alt 224.738 passagerer benyttet ruten mellem København og Riga, og nu fjernes der en kapacitet, der svarer til omkring 100.000 sæder årligt.
Danske SAS-passagerer vil fremover være tvunget til at rejse via Stockholm, hvis destinationen hedder Riga. Fra Arlanda-lufthavnen flyver SAS ni gange om ugen i det kommende vintertrafikprogram.
Relaterede artikler:
AirBaltic åbner ny rute til København