SAS og Lufthansa Technik har fornyet og udvidet samarbejdsaftale, som nu også omfatter reservedeleservice til selskabets nye Airbus A350.
SAS og Lufthansa Technik har fornyet og udvidet en langvarig kontrakt om levering af reservedele til hele SAS’ Boeing- og Airbus-flåde inklusive de nye Airbus A350-langdistancefly.
Aftalen mellem de to parter er en forlængelse af en eksisterende kontrakt, hvor der nu tilføjes yderligere tjenester. Den nye aftale løber indtil december 2026.
“Vi er glade for at udvide vores allerede tætte partnerskab med Lufthansa Technik og også inkludere den nye Airbus A350,” siger Marc Weber, direktør for SAS Tekniske Operationer.
“En tidlig forlængelse og udvidelse af dette vellykkede samarbejde vil give os mulighed for at drage endnu større fordel af Lufthansa Techniks tekniske ekspertise, kompetencer og kapaciteter. Særligt lyset af den omfattende fornyelse af vores flåde fortsætter vi med at have fuld tillid til denne service,” siger Marc Weber.
Total reservedeleservice
Ifølge kontrakten om såkaldt Total Component Support leverer Lufthansa Technik reservedele til SAS’ skandinaviske hubs. Lufthansa Technik får også ansvaret for basisvedligeholdelse af flyselskabets A330- og A340-langdistancefly samt for vedligeholdelse og reparation af kompositstrukturer. Inden for dette område omfatter kontraktudvidelsen også nacelle-service til SAS-flådens A320neo-fly, som drives af LEAP-1A-motorer. Derudover omfatter aftalen hjul- og bremseservice på A350-flyene.
SAS har for nyligt modtaget de første to af i alt otte A350’ere fra Airbus. Som en del af moderniseringen af selskabets kort- og langtidsflåde skal SAS også have 80 nye Airbus A320neo, fem Airbus A330 og tre Airbus A321LR inden udgangen af 2023.
Flere nye aftaler med underleverandører
SAS har den seneste tid indgået nye kontrakter med flere underleverandører. I begyndelsen af januar forlængede SAS en såkaldt Total Technical Care-aftale med virksomheden Magnetic MRO, der hører hjemme i Tallinn i Estland. Aftalen omfatter større servicecheck af Airbus A320neo-flåden frem til 2023.
I december sidste år indgik SAS en aftale med den danske virksomhed TP Aerospace om vedligehold af hjul og bremser på 124 af selskabets fly, og i oktober fornyede SAS en kontrakt med
med KLM UK Engineering om vedligeholdelse af 58 Boeing 737NG-fly i Storbritannien.
Relaterede artikler:
SAS indgår ny aftale med Hvidovre-virksomhed