Airbus A321-200 fra SAS.

SAS opgiver Madrid-ruter

Fra den 26. oktober vil SAS ikke længere flyve til Madrid fra København og Stockholm. Konkurrencen fra Norwegian og spanske Iberia er tilsyneladende for hård.

Når vintertrafikprogrammet træder i kraft søndag den 26. oktober vil der være slut med SAS-ruter til den spanske hovedstad Madrid. SAS har besluttet at fjerne destinationen fra tidtabellen, hvor der i dag flyves tre gange ugentligt fra henholdsvis København og Stockholm.

Dermed vil der blive fjernet kapacitet svarende til samlet omkring 60.000 flysæder årligt på de to ruter fra Skandinavien til Madrid.

Det er tilsyneladende den hårde konkurrence, der har fået SAS til at træffe beslutningen om rutelukningen. I dag flyver SAS i konkurrence med både Norwegian og Iberia Express fra begge skandinaviske lufthavne.

At SAS nu må lukke ruterne til Madrid er indirekte forårsaget af Spanair-konkursen i januar 2012. SAS havde valgt at lade sit spanske datterselskab foretage hovedparten af flyvningerne mellem Skandinavien og Spanien, men konkurrenterne var hurtigere på aftrækkeren efter konkursen.

Det britiske lavprisflyselskab easyJet gik i maj 2012 ind på København-Madrid ruten efter Spanair-konkursen med fem ugentlige afgange, ligesom SAS dublerede fra to til fire ugentlige afgange. Sidst på året måtte easyJet dog trække sig igen, da flyselskabet af strategiske årsager trak sig fra basen i Barajas-lufthavnen som protest mod de spanske myndigheders beslutning om at forhøje afgifterne.

Giftig cocktail
Den direkte årsag til SAS-retræten skal dog findes i to forhold. Først og fremmest har spanske Iberia indsat sit nye lavprisflyselskab Iberia Express på ruten mellem København og Madrid. Det giver en bedre lønsomhed og styrker konkurrencekraften på grund af lavere omkostninger. Herudover har man øget fra syv til ni ugentlige afgange fra København samt etableret sig på Stockholm-Madrid ruten med to ugentlige afgange.

Men presset kommer ikke alene fra det spanske. Norwegian åbner i begyndelsen af juni måned en base i Madrid-Barajas. Det betyder en ny rute fra Oslo til Madrid og fra Helsinki til Madrid med hver tre ugentlige afgange samt en rute fra Stockholm til Madrid med fire ugentlige afgange.

Den nye base i Madrid giver også mulighed for at opgradere på Madrid-ruten fra København. Her blev der i april øget fra tre til fire ugentlige afgange og fra juli måned og fremover vil det norske lavprisflyselskab en gang dagligt sende de store Boeing 737-800 fly afsted fra CPH mod den spanske hovedstad.

Blandingen af Norwegian-basen i Madrid og Iberias beslutning om at indsætte lavprisdatterselskabet til Skandinavien har skabt en giftig cocktail, som SAS ikke har haft tilstrækkelige midler til at stå imod. Dermed slutter 65 års betjening af ruten til Madrid.

Den første SAS-flyvning mellem Madrid og København var ellers ikke særlig mindeværdig. Et Vickers 628-fly med navnet Torlak Viking forulykkede på premiereturen den 8. februar 1949 fra Madrid til København under indflyvningen til Kastrup. Alle 23 spanske passagerer og fem besætningsmedlemmer omkom ved ulykken.