SAS reducerer slots i Heathrow

SAS har solgt en af selskabets start- og landingstilladelser i Heathrow-lufthavnen ved London. Det indbringer en gevinst på 400 mio. kroner og indikerer en samlet værdi af de resterende slots på op imod otte mia. kroner.

Heathrow-lufthavnen ved London er en af verdens mest travle lufthavne, og kapaciteten er derfor udnyttet til bristepunktet. Det betyder at de såkaldte slots, som er start- og landingstilladelser på bestemte tidspunkter, er særdeles svære at komme i nærheden af. Men det kan SAS drage fordel af.

Det skandinaviske flyselskab har nemlig netop solgt en af deres 21 daglige “slots-par“ i Heathrow Lufthavn for 60 millioner dollars eller lige i underkanten af 400 mio. kroner. Hvis de øvrige slots-par kan værdiansættes efter samme skabelon, vil SAS således råde over et aktiv til en værdi af op imod otte mia. kroner.

Som det er nu, har SAS daglige afgange iLondontil og fra København, Göteborg, Oslo, Stockholm og Stavanger, og med 21 daglige slots-par er selskabet den femtestørste operatør i Heathrow målt på antallet af afgange.

”Helt praktisk kommer vi til at fjerne en afgang. Det betyder en afgang mindre fra en af vores skandinaviske lufthavne og selvfølgelig returflyvningen fra Heathrow. Og vi ved allerede nu, at det kommer til at være en morgenafgang,” bekræfter Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, til CHECK-IN.dk.

Handlen træder i kraft den 29. marts, men det er ifølge SASikke noget, passagererne kommer til at mærke lige med det samme. Selskabet fortsætter nemlig med det samme antal afgange ihele sommertrafikprogrammet.

”Vi kommer til at flyve med alle afgangemod Heathrowhen over sommeren, så der kommer først til at forsvinde en afgang, når vi kommer til efteråret,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Hvilken afgang, det er der forsvinder, og hvilken rute den forsvinder fra, kan SAS ikke oplyse endnu.

Muligheder i andrelufthavne
For at sikre, at de fortsat kan tilbyde et godt netværk mellem Skandinavien og London, også hen over sommeren, har SAS planer om at opretholde sædekapaciteten til Heathrow med større fly, og samtidig kigger selskabet på muligheder i andre lufthavne i den engelske storby.

I forhold tilnyerutertil London vil SAS ikke sige, om der er kig på en bestemt luthavn.

”Vi ruteudvikler hele tiden og undersøger selvfølgelig vores muligheder i lufthavnene omkring London,” siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.

Der vil principielt være to mulighed i alternative lufthavne. Enten Gatwick-lufthavnen syd for London eller London City Airport. Konkurrencen i lavprislufthavnene i Stansted og Luton er for stor, og SAS vil primært satse på point-to-point passagerer, hvorfor Gatwick eller London City Airport kunne være et godt bud. Beflyvning af den lille regionale London-lufthavn krævet dog særlige flytyper, som SAS ikke råder over i dag.