SAS har genåbnet sin rute til Bangkok efter syv måneders sommerlukning. Ruten er præget af hård konkurrence fra Mellemøsten-selskaberne.
Den 22. november begyndte SAS igen at flyve mellem København og Bangkok. En rute som blev sommerlukket i april i år for første gang siden SAS i 1949 begyndte at flyve mellem den danske og den thailandske hovedstad.
Men det mere end syv måneder lange fravær og en reduktion i antallet af ugentlige frekvenser, har kunnet mærkes.
”Det faktum at vi ikke flyver året rundt påvirker hvordan flyene bliver fuldt op. For eksempel er der meget booket op for udrejse lige nu og frem til midten af januar, og meget booket op for hjemrejse efter nytår,” forklarer Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef hos SAS.
Hun fortsætter:
”Vi ser fortsat en stærk efterspørgsel på Bangkok, men nu hvor vi ikke opererer på lørdage og søndage, ser vi et lidt ændret passagermix med flere fritidsrejsende og færre forretningsrejsende.”
Ruten blev sommerlukket for at frigøre kapacitet til at opstarte selskabets nye rute til San Francisco og til at indsætte flere frekvenser på ruten til New York. Den daglige middagsflyver blev suppleret med en aftenafgang tre af ugens dage. Med Bangkok-rutens genåbning er San Francisco-ruten gået ned fra seks til fem ugentlige afgange, mens aftenflyvningerne til New York er taget af programmet igen.
Stenrige golf-selskaber
Desuden er Asien-trafikken et marked, hvor konkurrencen fra stenrige golf-selskaber som Emirates og Qatar Airways er benhård. Desuden begyndte Norwegian i foråret at flyve fra Oslo og Stockholm til Bangkok.
”Som man også kan se i trafiktallene er der hård konkurrence i øjeblikket – også en konkurrence vi mærker på Bangkok. Ikke specifikt fra Norwegian, men samlet og især fra de mellemøstlige selskaber,” understreger Trine Kromann-Mikkelsen.