Dagens ILS-landingssystem er bygget på over 50 år gammel teknologi. Nu har forskere i Norge udviklet et GPS-baseret landingssystem, som vil give store besparelser og forbedringer.
Instrument Landing System (ILS) benyttes i dag af langt de fleste lufthavne. ILS benytter sig kort fortalt af en radiostråle, der i direkte linje angiver flyenes indflyvning til landingsbanen fra cirka 12 km. afstand. ILS har flere begrænsninger, men den største er, at den kun fungerer i direkte linje.
GPS og satellitter
Et forskerteam ledet af Aiden Morrison og Nadezda Sokolova fra SINTEF og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim har nu udviklet et system baseret på Global Positioning System (GPS). GPS benyttes i dag blandt andet til kortsystemer i bil og smartphones.
Det nye landingssystem – der har fået forkortelsen GBAS (Ground Based Augmentation System) – benytter således satellitsignaler og GPS til at dirigere flyenes indflyvning til lufthavn og landingsbane. Dette betyder, at flyene ikke er afhængige af den direkte indflyvningslinje, som de er i dag. Med GBAS kan flyene både foretage drejninger og højdeændringer under indflyvningen.
Mange fordele
Fordelene med GBAS er mange. Landingsfrekvensen kan øges sådan, at lufthavne kan tage imod flere fly i timen, flyene kan undgå at overflyve beboelsesområder og indflyvning kan gøres kortere og hurtigere og derved spares brændstof.
På jorden lægger der også besparelser for lufthavnene, da dagens ILS kræver fire fysiske enheder per landingsbane per retning for at skabe en radiostråle. Det vil sige, at en lufthavn med to landingsbaner skal have op til 16 enheder. Med GBAS vil der være tilstrækkelig med ét system for hele lufthavnen.
Grundige testfaser
Selv om systemet nu er klart til at blive testet, vil det fortsat kræve noget tid, inden det kan testes og tages i brug. Foreløbig har ingen lufthavne det nye system, men forskerteamet har et samarbejde med Avinor, som opererer de statsejede lufthavne i Norge – herunder Oslo Gardermoen.
Flyene skal også have det rigtige udstyr ombord. Norwegians nye fly er installeret med GBAS, men har foreløbig ingen systemer på landjorden at teste og kommunikere med. En testfase antages at gå over flere år, da der er en række sikkerhedsprocedurer der skal være i orden.