Amsterdam Schiphol Airport tester en automatisk dobbelt-passagerbro indtil nytår. Foto: Amsterdam Schiphol

Schiphol tester automatisk passagerbro

Verdens første fuldautomatiske dobbelt-passagerbro bliver i øjeblikket testet i Amsterdam Schiphol. Lufthavnen og KLM samarbejder om broprojektet, der vil minimere turnaround-tider.

Når et fly parkerer ved en gate, står en eller flere lufthavnsmedarbejdere klar til manuelt at styre en passagerbro – også kendt som jetbro – hen til flyets forreste dør. Men det manuelle arbejde kan snart på permanent vis være fortid i Amsterdam Schiphol Airport.

Den hollandske storlufthavn har nemlig taget verdens første fuldautomatiske dobbelte passagerbro i brug i en testperiode frem til nytår. Den automatiske passagerbro er i stand til at slutte sig til flyets døråbning på under et minut, hvorved passagererne vil få minimeret deres ventetid.

Den automatiske passagerbro vil desuden hjælpe flyselskaberne med at reducere de såkaldte turnaround-tider, som er vigtige for at kunne holde en stram tidsplan. Herudover vil den nye moderne bro mindske sandsynligheden for funktionsfejl eller skader på grund af forkert håndtering af personalet.

”Jeg er stolt over, at vi idriftsætter verdens første fuldautomatiske dobbelte passagerbro i Schiphol. Vi er engageret i at forbedre kvaliteten gennem innovation med det formål at gøre lufthavnen så behagelig og effektiv som muligt for passagerer og flyselskaber,” siger Dick Benschop, administrerende direktør i Royal Schiphol Group.

‘En vidunderlig opfindelse’
KLM og selskabets SkyTeam-partnere vil anvende den automatiske passagerbro til interkontinentale flyvninger fra Pier F. I slutningen af året vil parterne træffe en afgørelse om en eventuel udbredelse af broen til resten af lufthavnen. KLM glæder sig til at følge passagerbroen over de næste måneder.

”Denne fuldautomatiske passagerbro i Schiphol er en vidunderlig innovation, der virkelig kan gøre en forskel. Vi i KLM er stolte over, at vi har bidraget til denne udvikling. Da broen kan oprette forbindelse på mindre end et minut, kan vores kunder glæde sig over kortere ventetider. Denne innovation øger også vores punktlighed og reducerer sandsynligheden for funktionsfejl. Disse fordele vil resultere i en endnu bedre kundeoplevelse,” siger René de Groot, koncerndriftschef i KLM.

Amsterdam Schiphol har udviklet den automatiske passagerbro i samarbejde med broleverandøren CIMC-TianDa, det hollandske højteknologifirma Sioux-CCM og det nationale flyselskab KLM. Passagerbroen er udstyret med et teknologisystem, hvor flyets dør bliver genkendt af kameraer på broen. Derefter vil passagerbroen forbinde sig selv med flydøren via sensorer. Processen bliver sat i gang og overvåget af en KLM-medarbejder.

I 2018 var Amsterdam Schiphol Airport den tredje mest travle lufthavn i Europa. Lufthavnen håndterede 71 millioner passagerer, hvor London Heathrow og Paris-Charles de Gaulle som de to travleste håndterede henholdsvis 80 og 72 millioner rejsende.

 

Relaterede artikler:

Ny KLM-strejke i Amsterdam-Schiphol

Boeing 737 forsøgte at starte fra taxivej i Schiphol

Atlantic Airways på venteliste til Schiphol-slots