Sendte 300.000 SMS´er til kunderne

Selvom flyene stod på jorden, var luftfartsselskaberne på overarbejde under vulkan-krisen. Air France sendte mere end 300.000 SMS´er og e-mails til kunderne og kontaktede mere end 7.000 passagerer direkte pr. telefon.

Nu hvor den islandske askesky lader til at være på retur, kan luftfartsselskaberne opgøre omfanget af det kæmpemæssige arbejde, som blev iværksat for at afhjælpe de mange problemer, der blev skabt som følge af det lukkede luftrum over det meste af Europa.

Air France sendte over 300.000 SMS´er og e-mails til kunder, der var berørt at flyaflysningerne. Heruodver blev der foretaget omkring 400 opdateringer på det sociale netværk Twitter, som Air France anvendte i kommunikationen.

Alle uledsagede børn, der skulle ud at rejse med selskabet skulle kontaktes telefonisk. Derfor blev der foretaget omkring 7.000 telefonopkald til forældre til uledsagede børn der stod foran at skulle rejse alene.

Generelt steg henvendelserne til de mange reservations- og kundecentre med op til 10 gange det normale. Derfor etablerede Air France et 24/7 krisecenter allerede den 15. april. Her var alle selskabets faggruper repræsenteret for at sikre den bedst mulige hjælp.

De økonomiske konsekvenser af vulkan-krisen er endnu ikke gjort endeligt op. Men Air France oplyser, at selskabet alene har gennemført reservationer af 10.000 hotelværelser i Paris til transit-passagerer og andre rejsende, der var strandede. Herudover kommer måltider, drikkevarer og transport til de mange rejsende, der ikke kunne komme videre fra Paris.

Først når indsatsen bliver dokumenteret gennem tal som disse, vil det være muligt at forstå, hvor omfattende konsekvenser vulkan-krisen havde for luftfartsselskaberne.