Foto: Capital Photos, © KLM

Sidste udspil fra KLM til jordpersonalet

Efter lange forhandlinger har KLM præsenteret sit endelige forslag til selskabets jordpersonale omkring en ny overenskomst. Der vil være gradvise lønstigninger frem til januar 2025.

I lørdags præsenterede KLM sit endelige udspil til en ny overenskomstaftale over for de fagforeninger, der repræsenterer flyselskabets ansatte på jorden.

De to fagforeninger FNV og CNV betragter forslaget fra KLM som et forhandlingsresultat og vil præsentere det for deres medlemmer. De Unie, NVLT og VKP har tilkendegivet, at de betragter udspillet fra KLM som det endelige udspil. De tre sidstnævnte fagforeninger vil informere KLM, hvis de også betragter udspillet som et forhandlingsresultat.

KLM håber, at selskabets endelige udspil omkring lønstigninger snart vil føre til en aftale med alle fem fagforeninger efter længere forhandlinger mellem parterne.

Lønnen stiger i fire omgange på halvandet år
Det endelige forslag fra KLM omfatter en lønstigning med virkning fra 1. september 2023 på 135 euro (1.007 kroner, red.) brutto om måneden. Fra 1. oktober 2023 er der foreslået en lønstigning på seks procent. Herudover følger også en engangsbetaling på 500 euro (3.728 kroner, red.) i januar 2024.

I juli 2024 følger en yderligere lønstigning på tre procent og i januar 2025 en lønstigning på mellem nul og to procent – alt afhængig af inflationens udvikling i den kommende tid.

Med disse lønstigninger vil mindstelønnen for en jordansat hos KLM stige til et niveau på over 16 euro (120 kroner, red.) i timen i løbet af overenskomstaftalens løbetid fra 2. marts 2023 til 28. februar 2025.

Genindfører ordning for hårdt belastede ansatte
Foruden lønstigningerne vil KLM også foretage yderligere foranstaltninger for dets jordpersonale for at forhindre, at medarbejderne bliver overbelastede. KLM vil således genindføre den midlertidige deltids-førtidspensionsordning, der også kendes som ”80-90-100-ordningen”.

Denne ordning vil gøre det muligt for de medarbejdere, der udfører det mest fysisk krævende arbejde, at gå på pension tidligere. Den særlige 80-90-100-ordning vil desuden gøre det nemmere for medarbejderne at skifte til mindre fysisk hårdt arbejde, i tilfælde af at der måtte være behov for dette.

 

Relaterede artikler:

Ny KLM-strejke i Amsterdam-Schiphol

KLM klar med restruktureringsplan

KLM indgår aftale med groundhandling personale