Airbus er gået i gang med en intensiv testperiode for den ultra-langtrækkende A321XLR, der indebærer 100 timers flyvning med samme fly fordelt på cirka 15 flyvninger i løbet af 10 dage.
Hvis alt går efter planen, forventer Airbus at levere det første eksemplar af den nye A321XLR i andet kvartal af 2024. Men inden da er der stadig masser af testflyvning forude.
Som en del af en omfattende certificeringsproces gik Airbus onsdag i gang med en intensiv international flyvetest-kampagne, der kaldes ’Functional and Reliability Testing’ (FnR) – også omtalt som ‘Route Proving’. Oversat til dansk er der således tale om en ’funktions- og pålidelighedstest’ – eller bare ’rutetest’.
Denne del af testfasen har som mål at vise flyets systemmodenhed i god tid før ibrugtagning. Testen indebærer cirka 100 timers flyvning over en periode på 10 dage uden systemafbrydelse. Der skal udføres omkring 15 flyvninger, så gennemsnitligt set er der tale om lange flyvninger.
De flyvninger, der skal foretages, vil i mange af tilfældene ligne dem, som flyselskaber foretager på almindelige ruter. Testflyvningerne skal med andre ord teste A321XLR under forskellige klimaforhold, forskellige flyvelængder og varierende ekspeditionstider i lufthavnene.
Rigtig kabinebesætning og 30 passagerer
Airbus A321XLR fløj for første gang i juni 2022, og siden er der gennemført masser af tests af forskellig art. Men i løbet af den 10 dage lange periode vil flyet for første gang blive testet med en virkelig kabinebesætning, der skal have praktisk erfaring sammen med Airbus-testpiloter og flyingeniører. Herudover vil der i flyet også befinde sig omkring 30 passagerer bestående af frivillige Airbus- og flyselskabsansatte.
Alle medvirkende i testfasen – inklusiv medarbejderne i Airbus-hovedkvarteret i Toulouse – skal i sidste ende evaluere på testfasen.
Flyet, der bruges i denne testfase, har registrering F-WWAB og produktionsnummer 11080. Det er én af i alt tre prototyper til test af A321XLR, og dette fly er det eneste med en komplet indrettet kabine.
”I gamle dage handlede ’rutetestning’ meget om at vise kunderne flyet i aktion – at det fly, de har købt, faktisk kan gøre, hvad de vil med det,” siger Jim Fawcett, ledende flytestingeniør for A321XLR’erens FnR-kampagne.
“Nu om dage fortsætter vi med denne form for demonstration, men vi vil også vise flyets tekniske pålidelighed og modenhed samt funktionsdygtighed. Så derfor foretrækker vi at kalde testen ’funktionel og pålidelighedstest’.”
Skal kun være lille forskel til A321neo
Flyvningerne i løbet af de 10 dage vil inkludere ture fra Toulouse og op omkring Nordpolen, inden flyet vender rundt og retur til Toulouse. Andre flyvninger vil foregå i Europa, ligesom der skal være transatlantiske ture. Og i hele testperioden vil Airbus Maintenance Control Center (MCC) overvåge flyet 24 timer i døgnet.
En af de første testflyvninger blev udført 13. september, hvor turen gik op mod Nordpolen og retur til Toulouse. Airbus lagde et billede af besætningen på det sociale medie X, som kan ses under artiklen.
En målestok for, om 10-dages testfasen bliver en succes, er om besætninger og passagerer på testflyet kun oplever en meget lille forskel på at betjene A321XLR og den almindelige A321neo.
”Hvis vores deltagere fortæller os, at de ser meget lille forskel i forhold til A321’erne i den nuværende drift, så vil Airbus – for at være ærlig – som organisation have gjort dens arbejde,” understreger Jim Fawcett.
Rækkevidden for Airbus A321XLR bliver, hvad der svarer til 8.700 kilometer, og flyet får plads til mellem 180 og 220 passagerer afhængig af kabinekonfiguration. Airbus har indtil videre fået næsten 570 ordrer fra 27 kunder.
We are ready for the first 11-hour #A321XLR Route-proving test flight on this tonight’s polar route! ❄️ Join us for the ride here 👉 https://t.co/s5fo5ztHuq#ScanMeIfYouCan pic.twitter.com/QgTYQ24Z6l
— Airbus (@Airbus) September 13, 2023
Relaterede artikler:
Ny udstyrshangar i Hamborg til A321XLR