Peter Tschentscher, borgmester i Hamborg, André Walter, chef for Airbus Commercial Aircraft Production i Tyskland, Anna Christmann, regeringskoordinator af tysk luftfartspolitik og Gary o'Donnell, chef for A321XLR-udviklingen åbner den nye A321XLR-udstyrshangar i Hamborg. Foto: Airbus

Ny udstyrshangar i Hamborg til A321XLR

Airbus har i Hamborg indviet en helt ny automatiseret udstyrshangar til den kommende A321XLR. Hangaren er 9.600 kvadratmeter og skal indeholde produktion af det bageste af flyets skrog.

Efterhånden er Airbus klar til at gå i gang med produktionen af den ultra-langtrækkende A321XLR.

I bestræbelserne på at kunne producere fly nok til kunderne til tiden har Airbus netop indviet en helt ny automatiseret udstyrshangar i Hamborg. Hangaren skal kunne levere komponenter til op til otte bageste A321XLR-skrogsektioner samtidigt.

Med åbningen af den nye hangar har Airbus udvidet sin kapacitet i A320-programmet til 75 nye fly fra 2026.

”Airbus’ afdeling i Hamburg spiller en væsentlig rolle i udviklingen og produktionen af A321XLR. Med vores nye, avancerede udstyrsinstallationshangar udvider vi nu vores kapacitet til at fremstille A321-flykroppe og yder et vigtigt bidrag til at understøtte vores ramp up. Samtidig bekræfter vi betydningen af Hamburg for Airbus,” siger André Walter, chef for Airbus Commercial Aircraft Production i Tyskland.

”Vigtigt projekt for Hamborg”
Peter Tschentscher, der er borgmester i Hamborg, fremhæver, at Hamborg er det centrale sted for Airbus’ udvikling og produktion af fly med kun én gang.

”Med A321XLR vil det nye flagskib i A320-familien blive samlet på Finkenwerder-afdelingen, hvilket sætter nye standarder med hensyn til bæredygtighed, effektivitet og rækkevidde. Starten af produktionen i den nye udstyrsinstallationshangar er et vigtigt projekt for Hamborg som verdens tredjestørste civile luftfartscenter,” siger han.

Den nye A321XLR-udstyrshangar er på 9.600 kvadratmeter og har navnet H259. Her vil alle komponenterne til den bageste del af skroget på A321XLR’eren blive installeret og monteret.

Stort solcelleanlæg på taget
Hangaren er udstyret med topmoderne teknologi til drift og produktion, såsom automatiseret logistik, fuldt digitale systemer og teststationer, der kan udsende status for hver skrogsektion til enhver tid.

Designet af hangaren afspejler de nyeste standarder inden for produktion og bæredygtighed. På taget er installeret et solcelleanlæg på 3.000 kvadratmeter, og det skal levere strømmen til hangaren. Herudover er blandt andet et fuldautomatisk styresystem til opvarmning, ventilation og belysning.

Airbus A321XLR får efter planen en rækkevidde på 4.700 nautiske mil, eller hvad der svarer til 8.700 kilometer. Flyet får plads til mellem 180 og 220 passagerer alt afhængig af kabinekonfiguration.

Indtil videre har Airbus fået næsten 570 ordrer fra 27 kunder på A321XLR, og levering af første fly er planlagt til andet kvartal af 2024.

 

Relaterede artikler:

A321XLR risikerer at få reduceret rækkevidden

Icelandair bekræfter ordre på Airbus A321XLR

Airbus A321XLR-testflyvning over Danmark