I denne måned går Lufthansa-selskab i gang med træningen af 50 A350-piloter, og i løbet af marts begynder man at ruste 1.800 kabineansatte til, at de skal arbejde ombord på flytypen.
Swiss har netop taget hul på dét, der potentielt bliver nogle travle måneder i træningslokalerne. Selskabet er i færd med at gøre sig klar til sommeren, da der er udsigt til, at den bliver en kende anderledes end sædvanligt i år.
Her vil Lufthansa-datterselskabet nemlig få leveret den første af i alt 10 nye Airbus A350-900-fly, som skal erstatte de A340-300’ere, som det schweiziske flyselskab i dag har fire af i dets flåde, der alt i alt består af 89 fly.
Det første af Swiss’ nye fly er i øjeblikket ved at blive samlet på Airbus’ produktionsfaciliteter i den franske by Toulouse, og i Schweiz har flyselskabet sat gang i træningen af de piloter, der er udset til at få en plads i cockpittet, når A350’eren bliver leveret senere på året.
Har opsat simulator og modeller
Træningen af piloterne finder sted hos Lufthansa Aviation Training Switzerland, der ligger i området Opfikon nær Zürich Lufthavn (ZRH). Her er der blevet installeret en ny A350-simulator, som vil blive benytte til formålet.
De første piloter påbegynder deres træning i denne måned. Det er meningen, at flyselskabet vil have 50 piloter igennem processen i år, mens Swiss fra 2026 og fremefter vil træne yderligere godt 90 piloter til at kunne sidde i cockpittet på flytypen.
I Lufthansa Aviation Training Switzerlands faciliteter er der desuden blevet opstillet en række modeller af Airbus-flyet samt forskellige andet udstyr, der skal benyttes til træning af henved 1.800 kabineansatte i løbet af i år. Denne træning starter til marts.
Kalder ankomst for milepæl
Hos Swiss påpeger driftsdirektør Oliver Buchhofer, at det i hans optik ikke blot er ledelsen på direktionsgangen, der glæder sig til, at man kan føje endnu en flytype til flåden. Det ser piloterne ligeledes frem til.
“Med ankomsten af Airbus A350 vil Swiss runde endnu en vigtig milepæl. Det er også noget særligt for de af vores piloter, der skal flyve den. En ny flytype er ikke blot en spændende ny opgave, men det er også en milepæl i deres professionelle karriere.”
Direktøren betoner desuden betydningen af, at de nødvendige faciliteter er tilgængelige nær den schweiziske lufthavn, som er selskabets hub.
“Vi er meget taknemmelige for, at vi med tilføjelsen af Airbus A350 fortsat kan træne piloter og kabinepersonale på Lufthansa Aviation Training Switzerlands træningscenter, ligesom vi har gjort med alle vores andre flytyper. Det gør vores planlægning meget nemmere.”
Relaterede artikler:
Swiss i offensiven med flere afgange fra København