SkyGreenland i finsk start-up

SkyGreenland har overtaget 75 procent af aktierne i det finske virtuelle flyselskab GreenAir, der går i luften til maj måned med 25 finske og russiske rejsearrangører i ryggen.

Nye idéer og initiativer dukker stadig op hos den grønlandskfødte luftfartsiværksætter Gert Brask, der står bag SkyGreenland, der tidligere hed Greenland Express.

Sky Greenland overtog for nylig det hollandske flyselskab Denim Air, der agerer i markedet som wetlease-operatør med tre fly. Nu fortsætter ekspansionen, idet SkyGreenland har overtaget 75 procent af aktierne i et nystiftet virtuelt flyselskab, der skal i luften i maj måned under navnet GreenAir.

Bag GreenAir står samlet 25 finske og russiske rejsearrangører, der ønsker at skabe et alternativ til den dominans, som Finnair har på lokalmarkedet.

Flyvningerne sker med et Fokker F-100 fly fra Denim Air og kommer til at udgå fra lufthavnen i Laapeenranta, der ligger omkring 200 kilometer nordøst for den finske hovedstad. Her er det meningen, at de russiske rejsende fra Sankt Petersborg-regionen kan tage bilen over grænsen til Finland og parkere gratis i den finske lufthavn. Destinationerne bliver en række europæiske storbyer.

Det var i øvrigt samme fly, som det tidligere Greenland Express benyttede i sommeren 2014, da Gert Brask havde indgået kontrakt med Denim Air om at flyve for sig.

Tager risikoen for halvdelen af salget
Med projektet omkring GreenAir løber Gert Brask og SkyGreenland også en risiko, da GreenAir selv skal sælge flybilletter, mens rejsearrangørerne også garanterer for et antal sæder.

“Turoperatørerne har garanteret GreenAir, at de køber 50 sæder per afgang, mens jeg sammen med GreenAir selv skal sælge de resterende 50 pladser,“ forklarer Gert Brask til CHECK-IN.dk.

Ejerandelen på 75 procent i det nye selskab er blevet sikret til SkyGreenland, da selskabet er med til at tage en risiko. Flyvningerne kommer dog først i gang, når Gert Brask har modtaget de lovede forudbetalinger.

“Før vi begynder at flyve, vil jeg have et depositum, som der er blevet lovet. GreenAir har allerede sat gang i etablering af en hjemmeside samt bookingsystem, så vi har allerede taget vores del,“ understreger Gert Brask.

I øjeblikket er Gert Brask ved at rydde op i Denim Air efter overtagelsen, og i det selskab er der ikke i øjeblikket den rigtige flykapacitet til længere flyvninger, hvorfor der ikke vil blive udbudt flyrejser til Grønland i den kommende sommer.

“Jeg kunne godt starte med at flyve på Grønland igen, men så ville det blive med et stop på Island. Men jeg vil hellere have det rigtige materiel, før jeg starter igen. I oktober forventer vi at få det første russiske Sukhoi jetfly leveret,“ siger Gert Brask.

Foto: Denim Airs Fokker F-100 skal flyve for det finske start-up GreenAir