Skyteam-partnere skærer ned på transatlantiske ruter

Delta, Air France-KLM og Alitalia fjerner fra efteråret op mod 9 % af deres kapacitet på de transatlantiske ruter mellem Europa og USA. Partnerne i Skyteam-alliancen vil dermed spare omkostninger og imødegå sæsonmæssige udsving.

Krisen kradser stadig. Brændstofprisernes himmelflugt og de deraf afledte omkostninger har fået luftfartsselskaberne til at forhøjebilletpriserne med betydelige brændstoftillæg.

Det gør det i mange tilfælde dyrt at flyve, især på langdistanceruterne.

Og her må selskaberne erkende, at der er en ret nøje sammenhæng mellem prisen og antallet af rejsende. Jo højere priser, desto færre passagerer.

Netop den sammenhæng ses nu også for Skyteam-alliancen, hvorDelta Air LInes, Air France-KLM og Alitalia fra efteråret vil fjerne op imod 9 % af deres kapacitet på de transatlantiske ruter mellem Europa og USA og Canada.

Nedskæringen er ikke blot en reaktion på de høje brændstofpriser, men også sæsonmæssige udsving, hvor der er færre passagerer i efteråret.

“Vores alliance gør det muligt for os at træffe strategiske beslutninger om vore netværk og agere som om vi var et enkelt luftfartsselskab på de transatlantiske ruter. Ved at samle kræfterne kan vi udnytte alliancens fordele til at imødegå de økonomiske udfordringer og presset på omkostningerne,“ forklarer Bruno Matheu, der er executive vice president forMarketing, Revenue Management and Network hos Air France – KLM.

De fire alliance-medlemmer vil tilpasse deres samlede netværk og reducere kapaciteten ved at mindske antallet af afgange i efterårs- og vintersæsonen og samtidig indsætte andre fly-størrelser.

Joint Venture samarbejdet mellem Air France – KLM, Alitalia og Delta Air Lines omfatter 260 daglige transatlantiske afgange med 144 fly.Samarbejdet repræsenterer 27 % af den samlede transatlantiske kapacitet og omsætter årligt for over $11 milliarder.

De fire luftfartsselskaber i joint venturet samarbejder om ruterne og og fordeler dermed indtægter og udgifter. Delta Air Lines flyver direkte mellem New York JFK og henholdsvis København og Stockholm-Arlanda samt i sommersæsonen mellem Atlanta og København.

På et pressemøde torsdag i denne uge i Københavnvil Bob Hannah, der er regional salgsdirektør for Delta Air Lines i Europa, Mellemøsten og Afrika præsentere selskabets fremtidige planer for Norden.