Onsdag den 1. oktober markerede overgangen fra SAS Norge til ét fællesskandinavisk SAS. Ikke længere driftslicens i Norge.
Onsdag den 30. september blev der skrevet luftfartshistorie i SAS. Dagens sidste afgang fra Oslo-Gardermoen var flight BU386 kl. 23:40med kurs mod Trondheim. Flyet var det sidste, der skulle operere som et SAS Norge-fly under egen licens (AOC).
SASBraathens blev etableret som en fusion mellem den norske division i SAS og Braathens S.A.F.E. i 2004. Den 1. juni 2007 blev selskabets navn ændret til SAS Norge, men selskabet beholdt sit eget AOC (Air Operators Certificate).
Det betød samtidig, at flyvningerne blev opereret med en IATA-kode, der hed “BU“ – ligesom kaldenavnet i luften var “Scanor“, mens de øvrige SAS-fly brugte IATA-koden “SK“ og blev tituleret “Scandinavian“.
Altsammen noget som flypassagerer ikke har haftrettet denstore opmærksomhed mod. Nogle har måske undret sig over, at bestemte SAS-fly havde et norsk flag malet på siden, men det har også været et af de eneste ydre kendetegn – bortset lige fra en besætning, der formentligt har været overvejende norsk.
Norsk SAS-fly af typen Boeing 737-700
De øvrige SAS-selskaber (Sverige, Danmark og Interkontinental) har i en periode opereret under ét og samme AOC, mens Norge således pr. 1. oktober er kommet ind under samme aftale.
Det skulle samtidig betyde en årlig besparelse på opimod 70 mio. kr.i henhold til et tidligere gennemført effektiviseringsprojekt i SAS. Der har tidligere været eksempler på, at eksempelvis SAS Norge suboptimerede i egen organisation ved eksempelvis at udnævne en række nye luftkaptajner, mens der var overtallighed af kaptajnerpå de andre baser.
Der harogså gennem tiden været mange ophedede diskussioner og drøftelser om fællesskandinaviske senioritetslister ogkollektivaftalersamt generelt produktionssvind gennem ekstra omkostninger til per diem, duty tid, bookede personalebilletter på fyldte fly ved optimering gennem et særligt norsk AOC.
Men alt dette sluttede onsdag i sidste uge ved midnatstid. BU386, der var startet kl. 23:40 med kurs mod Trondheim, passerede kort efter midnat et af kontrolpunkterne undervejs, hvorefter flyvekontrollen i Oslo kaldte op kl. 00.11 og meddelte, at “callsign“ nu var ændret fra CNO386 til Scandinavian 386. Svaret fra cockpittet i Scandinavian386 var “Yiiha!“, hvorefter flyet fortsatte på den sidste del af turen inden landing i Trondheim-Værnes lufthavnen.
Dermed sluttede en epoke i norsk luftfart medde sidste elementeraf det hedengangne Braathens-flyselskab. Men forhåbentligt markerede det samtidig nye tider i SAS med en mere produktionseffektiv skandinavisk organisation.