Fra årsskiftet vil danske soldater ikke længere flyve til og fra Afghanistan med Small Planet Airlines. I stedet skal de med rutefly – uden våben og uniformer.
Efter kun ni måneder ophører Forsvaret nu med at bruge litauiske Small Planet Airlines til sine ugentlige flyvninger med soldater mellem Danmark og Afghanistan. Fremover skal de danske soldater flyves til og fra krigszonen med kommercielle rutefly via Tyrkiet og Dubai. Det kom frem på et samråd i Folketingets Forsvarsudvalg tirsdag eftermiddag med forsvarsminister Nicolai Wammen.
Dermed ophører et til tider stormombrust samarbejde mellem det litauiske charterflyselskab og det danske forsvar. Et samarbejde, der startede i april med aflysning af den første ugentlige flyvning. Tvivl om løn- og ansættelsesvilkårene for piloter og kabineansatte i Small Planet Airlines fik i sidste øjeblik daværende forsvarsminister Nick Hækkerup til at trække i håndbremsen og aflyse den første flyvning ind til vilkårene var blevet kortlagt.
Senere kom det frem, at de danske soldater havde svært ved at forstå beskederne fra det litauiske kabinepersonale. Og i august skabte det stort kaos, da Small Planet Airlines’ fly var optaget af sommercharterflyvninger og derfor ikke kunne flyve flere hundrede danske soldater ud og hjem som en del af de såkaldte rotationsflyvninger. Et hold soldater skulle udskiftes med et andet hold soldater. Og i sidste ende endte soldaterne for manges vedkommende med at komme ud på en længere flyvetur over England med britiske militærfly.
Nicolai Wammen understregede dog på samrådet, at Forsvaret generelt har været tilfreds med samarbejdet med Small Planet Airlines.
Uden uniform
Når danske soldater fremover skal frem og tilbage mellem Danmark og Afghanistan vil det primært blive med kommercielle rutefly via Tyrkiet og Dubai, oplyste forsvarsminister Nicolai Wammen på samrådet.
Brugen af kommercielle flyvninger har dog en stor ulempe. Således må soldaterne ikke have våben med og heller ikke bære uniform når de skal skifte fly i Tyrkiet og i De Forenede Arabiske Emirater. De ting vil så blive transporteret med britiske militærfly.
Når Forsvaret fra årsskiftet vinker farvel til Small Planet Airlines, så betyder det også, at Roskilde Lufthavn mister en stor del af sin trafik. For at skåne soldaterne og deres pårørende ved ud- og hjemrejser, så har Forsvaret, til stor tilfredsstillelse for soldaterne, valgt at benytte den sjællandske lufthavn, hvor der ikke er særligt mange andre passagerer. I sommerperioden bruges lufthavnen af Copenhagen Airtaxi til deres indenrigsflyvninger til Anholt og Læsø. Derudover er det primært rejsende med private forretningsfly, der udgør passagergrundlaget.