(Foto: Henrik Sørensen)

Soldater-flyvninger op i Folketinget torsdag

I morgen skal forsvarsminister Nick Hækkerup forklare Folketingets Forsvarsudvalg, hvorfor litauiske Small Planet Airlines er blevet valgt til at flyve med danske soldater.

Sagen om Forsvarets valg af det litauiske flyselskab Small Planet Airlines til at flyve danske soldater til og fra Afghanistan kommer i morgen på dagsordenen i Folketingets Forsvarsudvalg. Det sker når forsvarsminister Nick Hækkerup kl. 14 i mødelokale 2-133 skal i samråd om sagen.

”Ministeren bedes redegøre for baggrunden for valg af flyoperatør til transport af danske soldater samt materiel til Afghanistan.”

Sådan lyder ønsket til ministeren fra Venstres forsvarsordfører Troels Lund Poulsen.

Selv lave auditering
Den 1. april overtog Small Planet Airlines opgaven med at gennemføre de ugentlige flyvninger med danske soldater til og fra krigszonen. Formelt er det transportselskabet DSV, der har kontrakt med Forsvaret om flyvningerne. DSV har så hyret Small Planet Airlines til at flyve.

Hver onsdag sendes et passagerfly fra Roskilde Lufthavn via Karup og Trabzon i Tyrkiet til Camp Bastion i Afghanistan og retur.

Men allerede inden 1. april skabte valget af Small Planet Airlines røre, da CHECK-IN.dk kunne fortælle, hvordan styrmænd i selskabet lønnes med ned til 11 kroner i timen. Desuden har Small Planet Airlines valgt ikke at få en frivillig såkaldt IOSA-certificering af selskabets interne procedurer. Branchekilder pegede over for CHECK-IN.dk på, at det så indebar, at Forsvaret og DSV selv burde lave en auditering af Small Planet Airlines.

Den auditering burde være lige så grundig, som den et uafhængigt firma laver, når et selskab skal IOSA-certificeres, påpegede branchekilderne. Et IOSA-certificeringsteam består typisk af fem auditører, der bruger en uge på at finkæmme selskabets procedurer inden de giver det blå stempel.

Det er også muligt at få lavet en endags-auditering, hvor en enkel auditør bruger én dag på at gå et selskabs papirer igennem. Ifølge CHECK-IN.dk’s oplysninger har en flybroker fra et europæisk land fornyligt fået foretaget en endags-auditering af Small Planet Airlines.

Sagen er ikke lukket
Usikkerhed omkring lønningerne hos selskabets piloter betød, at den første returflyvning den 3. april blev aflyst. Først da DSV kunne forsikre Forsvaret om, at piloterne skam får en rimelig løn, blev flyet ugen efter sendt på vingerne med danske soldater.

I dag letter et fly fra Small Planet Airlines så for fjerde onsdag i træk fra Roskilde Lufthavn med danske soldater. Men det er ikke ensbetydende med at sagen er lukket. Morgendagens samråd er nemlig ikke den eneste politiske involvering i sagen.

Således har Enhedslistens forsvarsordfører, Nikolaj Villumsen, foreløbigt stillet omkring ti spørgsmål til forsvarsministeren om sagen. De seneste seks, som ministeren ikke har svaret på endnu, lyder således:

  • Ministeren bedes gøre rede for hvilken auditering DSV har brugt for at sikre, at Small Planet Airlines matcher den auditering, som et IOSA-certificeret selskab vanligvis gennemgår.
  • Finder ministeren det hensigtsmæssigt, at et selskab – DSV – der indgår kontrakt med forsvaret om at levere en bestemt ydelse, her lufttransport af soldater til/fra Afghanistan, af egen drift kan afstå fra at gøre rede for hvilken auditering selskabet anvender, som kontrol af det luftfartsselskab, der benyttes til opgaven.
  • Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt de oplysninger DSV har fremlagt om lønforholdene i Small Planet Airlines samt piloternes flyvetimer, alene baserer sig på oplysninger fra Small Planet Airlines, eller hvorvidt forsvaret har udført kontrol deraf ved fx at se ældre lønsedler. Er dette ikke tilfældet, da bedes gjort rede for hvordan oplysningerne fra Small Planet Airlines i så fald er blevet verificeret.
  • Ministeren bedes fremsende til udvalget den tillægsaftale, Forsvarskommandoen har indgået med Small Planet Airlines og DSV.
  • Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor forsvaret har valgt at benytte Small Planet Airlines, til trods for at selskabet ikke er IOSA-certificeret.
  • Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt det vil være dyrere for forsvaret, at benytte et luftfartsselskab, der er IOSA-certificeret, frem for Small Planet Airlines, der ikke har denne certificering.

Forsvarsminister Nick Hækkerup er en af de ministre, som oftest kaldes i samråd i et udvalg i Folketinget. Det er især Venstres forsvarsordfører Troels Lund Poulsen, der er flittig til at kalde ministeren i samråd om alt lige fra havmiljøberedskab over lækkede notater om tilfangetagne afghanere til Forsvarets valg af flyselskab.

Torsdagens samråd i Folketingets forsvarsudvalg starter kl. 14 og kan ses live på Folketingets hjemmeside.