SOS skal håndtere de syge for SAS

SAS vil fremover lade SOS International vurdere, om syge personer kan komme med SAS’ fly og hvad vil det kræve af udstyr. En opgave, som SAS tidligere selv har varetaget.

Mange bække små gør en stor å. Det gamle ordsprog er blevet aktuelt igen i forbindelse med implementeringen af SAS’ spareplan, 4Excellence Next Generation, som ruller henover SAS-organisationen i disse måneder.

En af de meget små bække er den 3-4 mand store afdeling i SAS, som tager sig af at arrangere sygetransporter med SAS’ fly. I august kunne CHECK-IN.dk berette hvordan SAS forhandlede med assistancevirksomheden SOS International om, hvorvidt SOS kunne overtage det arbejde for SAS.

Nu er en aftale mellem parterne faldet på plads.

“Vi er stolte af, at SAS har valgt os som leverandør til denne vigtige opgave med at tilbyde sygetransporter til deres passagerer. Det er et vigtigt samarbejde for SOS International, og vi vil bidrage til, at SAS’ kunder får de bedste og mest effektive tilbud om sygetransport,“ siger administrerende direktør i SOS International, Niels Krag Printz.

“Hos SAS er vi glade for, at vi har fundet en samarbejdspartner, som på vegne af SAS kan fortsætte med at tilbyde sygetransporter på en professionel og empatisk måde. Det er vigtigt for samarbejdet, at det kommer til at gavne alle SAS’ kunder og samarbejdspartnere,“ siger Vice President for B2B global sales, Elisabeth Milton, fra SAS.

Fight to fly
Afdelingen i SAS bestod af 3-4 medarbejdere, men ikke alle følger med over til SOS International, da assistanceorganisationen i forvejen har en række ansatte, der laver nogle af de samme ting, som SAS-folkene gør.

Afdeling bliver en selvstændig enhed i SOS International og skal primært håndtere sygetransporter med SAS-fly, mens sygetransporter med andre flyselskaber oftest håndteres af tilsvarende afdelinger hos de pågældende flyselskaber. Der er således tale om en regulær outsourcing af et stykke SAS-arbejde.

Når en person er kommet til skade i udlandet og skal med et SAS-fly hjem til Skandinavien, så er det afdelingens opgave at vurdere om det i det konkrete tilfælde kan lade sig gøre i forhold til flysikkerheden og om den syge er ”fight to fly”. Det kan nemlig være forbundet med både stort ubehag for patienten og store udgifter for flyselskabet, hvis et fly må foretage en ikke-planlagt mellemlanding undervejs på en flyvning fordi patienten alligevel var for dårlig til at flyve.

Desuden tager afdelingen stilling til om der er brug for mere plads til den syge ombord på flyet, om der skal en båre med, om der skal oxygen med og den slags.

SOS International tilbyder serviceydelser, der omfatter global medicinsk assistance, rejseassistance, sundhedspleje og vejhjælp til udstationerede, ferie- og forretningsrejsende. SOS International er ejet af 16 forsikringsselskaber.

SAS-fly på vej hjem fra Thailand med tilskadekomne efter tsunamien i 2004. Nogle af de medicinske remedier er placeret på en ledig båre (Foto: SOS International)