Stockholm-Arlanda Lufthavn (Foto: Peter Phillips)

Stærk vækst i svenske lufthavne

Passagertallet i de 10 Swedavia-lufthavne var i maj det højeste siden coronapandemiens begyndelse. Den stærke vækst er udtalt i Stockholm Arlanda, der havde næsten 1,75 millioner passagerer.

De svenske lufthavne var med 7,5 millioner passagerer i 2021 sendt tilbage til begyndelsen af 1980’erne, hvor der var et tilsvarende passagerniveau.

Fra begyndelsen af 2022 hang der fortsat mørke skyer over de svenske lufthavne, men i takt med årets fremskred er passagererne begyndt at vende tilbage til terminalerne og flyene.

Således kan den statsejede lufthavnsoperatør Swedavia, der driver 10 svenske lufthavne, melde om den bedste måned siden coronapandemiens begyndelse for over to år siden. I maj håndterede lufthavnene i alt 2,6 millioner passagerer. Dermed er 73 procent af passagererne vendt tilbage til de 10 lufthavne sammenlignet med maj 2019.

Antallet af internationale passagerer i maj var 1.878.000, hvilket er 24 procent færre end i maj 2019. Indenrigspassagerantallet var nede med 34 procent.

Bedste måned i Arlanda siden december 2019
Væksten i de svenske lufthavne er især drevet af, at de internationale passagerer er vendt tilbage til Stockholm Arlanda. Den svenske hovedstadslufthavn håndterede i alt 1.741.000 passagerer i maj, hvilket er 24 procent under maj 2019. Sammenlignet med maj 2019 er 77 procent af de internationale passagerer tilbage og 72 procent af de indenrigsrejsende.

Antallet af rejser fra Sveriges største lufthavn er steget kraftigt inden for kort tid. Lufthavnen håndterede én million flere passagerer i maj i forhold til både januar og februar i år. Og passagerantallet var det højeste siden december 2019.

”Maj er generelt en stor rejsemåned, og Arlanda har haft en række af de hidtil mest rejsetunge dage i vores lufthavne siden ​​pandemiens begyndelse. Det kraftige opsving fortsatte både blandt europæiske og indenlandske rejsende, og trafikken stiger nu uge efter uge,” siger Jonas Abrahamsson, administrerende direktør i Swedavia.

Masser af ruteåbninger
Swedavia er i fuld gang med at ruste Arlanda-lufthavnen, der i juni har flere ruteåbninger. Delta Air Lines åbnede 2. juni en rute til New York-JFK, og dagen efter fløj SAS for første gang på ruten til Toronto. Egyptiske Nile Air åbner 18. juni en rute til Cairo, og herudover åbner 16 europæiske ruter fra Arlanda. United Airlines har trukket sig fra ruten til New York, og dermed vil “kun“ tre flyselskaber, SAS, Finnair og Delta, flyve til “The Big Apple“.

Arlanda har generelt set masser af medvind hvad angår flyselskaber og ruter. Finnair lancerede en række oversøiske ruter fra den svenske hovedstad i vintertrafikprogrammet 2021/2022, og herudover har både Ryanair og Lufthansa-datterselskabet Eurowings baser i Arlanda. Sidstnævnte åbnede en base i marts i år.

Den store aktivitet og passagervækst betyder, at Terminal 4 kommer i drift fra 15. juni. Og endnu et område med sikkerhedskontrol vil blive taget i brug for at imødekomme en fortsat forventet vækst i juni. Med et stigende antal passagerer vil der dog stadig være risiko for længere køer end normalt i Stockholm Arlanda, oplyser Swedavia.

Trafik vokser også i regionale lufthavne
Det er ikke kun Stockholm Arlanda, der måned for måned oplever et stigende antal passagerer i terminalerne, mens tallene dog fortsat er et stykke under niveauet fra før pandemien. Sveriges næststørste lufthavn, Gøteborg Landvetter, håndterede i alt 427.000 passagerer i maj, hvilket var 29 procent færre end i maj 2019. Antal udenrigspassagerer var nede med 25 procent og indenrigspassagerer nede med 47 procent i forhold til maj 2019. I juni er der tre ruteåbninger fra den sydvestlige svenske lufthavn.

Stockholm Bromma registrerede i maj i alt 111.000 passagerer, hvilket er 54 procent færre end i maj 2019. Malmø Lufthavn håndterede i alt 132.000 passagerer – et fald på 33 procent sammenlignet med maj for tre år siden.

De seks øvrige Swedavia-lufthavne, Kiruna, Luleå, Ronneby, Umeå, Visby og Åre Östersund, havde også gode passagertal i maj – dog på niveauer under maj 2019. Særligt stærke tal var der i Kiruna og Luleå i forhold til før pandemien. I disse lufthavne og de øvrige Swedavia-lufthavne – på nær Arlanda – er der i øvrigt en normal køsituation, oplyser Swedavia.

I alt har de 10 Swedavia-lufthavne mistet næsten 65 millioner passagerer siden pandemiens begyndelse for 27 måneder siden.

 

Relaterede artikler:

Svenske lufthavne tilbage til 1980’erne

Fremgang i Arlanda og tilbagegang i CPH og OSL

Stilhed før stormen i Arlanda