Nye IT-systemer skal sørge for, at Stauning Lufthavn lever op til de gældende krav og fremtidssikre lufthavnen. Systemerne leverer blandt andet oplysninger om vind- og vejrforhold.
Stauning Lufthavn ved Skjern betjener både fly, helikoptere og droner, men EU har med en forordning ændret kravene til hvilke oplysninger om det aktuelle vejr, der skal være tilgængelige, og det er en del af grunden til, at lufthavnen nu investerer i to nye IT-systemer.
Konkret så løfter lufthavnen den tilgængelige teknologi med et Automatic Weather Observation System (AWOS) samt et Airport Information Management System (AIMS), der begge skal medvirke til, at den vestjyske lufthavn lever op til reglerne.
Systemerne er leveret af Insero Air Traffic Solutions fra Horsens, der har lufthavnene i Aalborg, Aarhus og København i kundekartoteket, ligesom virksomheden også har leveret produkter til eksempelvis Keflavik International Airport i Island og den finske lufthavnsoperatør Finavia.
Automatiserer oplysninger om vejr- og baneforhold
AWOS er et system, der automatisk holder øje med vejret. Det kan levere aktuelle informationer om vind- og vejrforhold som eksempelvis sigtbarhed, nedbør og vindhastighed til brug for lufttrafikstyringen i en given lufthavn.
Den specifikke udgave af systemet fra Insero Air Traffic Solutions er konstrueret på en sådan måde, at det opsamler informationer fra en række sensorer, som behandles automatisk og videreformidles til de ansatte i tårnet.
Formålet med AIMS-systemet er, at det skal benyttes til at håndtere flyveplaner og meteorologisk information samt kommunikere med andre lignende systemer. I Stauning Lufthavn skal det blandt andet bruges til at levere oplysninger om baneforholdene såsom om overfladen er eksempelvis glat, våd eller tør.
Fremtidssikrer lufthavnen
Ifølge lufthavnschef Janni Andersen fra Stauning Lufthavn er der flere grunde til, at man nu vælger at investere i et teknologisk løft af lufthavnen med de to nye systemer.
”Der var flere problemstillinger, som vi skulle have adresseret. Først og fremmest skal vi leve op til de nye EU-regler, men vi har også et behov for at kunne levere oplysninger om sigtbarhed grundet Trafikstyrelsens særregler, som skyldes, at der er vindmøller tæt på banen.”
Hun tror på, at de piloter, der beflyver lufthavnen, vil drage fordel af de nye muligheder, som systemerne giver.
”Samlet set gør investeringen i systemerne fra Insero, at vi føler os godt forberedt på fremtiden samt nuværende krav fra både lufthavnens brugere og myndighederne, og med disse nye systemer vil piloterne få nogle fremragende nye værktøjer til at planlægge deres flyvninger.”
Relaterede artikler:
Sønderborg Lufthavn opgraderer trafikstyringssystem