Ryanair-fly i London Stansted Airport.

Stor fremgang for Ryanair

Ryanair leverede et resultat før skat på knap seks mia. kroner i de første seks måneder af selskabets 2014/2015-regnskabsår. Det er en stigning på mere end 30 procent.

Det kan godt være, at Ryanair ikke ligefrem er i kridthuset hos de faglige organisationer i den europæiske luftfartsbranche. Til gengæld er selskabets aktionærer formentlig meget godt tilfreds med tingenes tilstand. For Ryanair forstår at tjene penge. Det er resultatet for første halvdel af Ryanairs 2014/2015-regnskabsår et godt eksempel på.

Regnskabet dækker perioden fra 1. april til 30. september og viser en omsætningsfremgang på ni procent i forhold til samme periode året før. I alt omsatte Ryanair for mere end 26 mia. kroner. Resultatet på bundlinjen blev på knap seks mia. kroner før skat. En fremgang på 32 procent i forhold til samme periode i 2013.

Antallet af passagerer steg med fire procent til 51,3 mio. passagerer og belægningen i flyene steg med fire procent til 89 procent. Den gennemsnitlige billetpris steg med fem procent til lige over 400 kroner.

Ryanairs topchef Michael O’Leary mener, at stigningerne i belægningsprocent og gennemsnitlig billetpris skal tilskrives selskabets nye mere kundevenlige strategi. Siden september 2013 har Ryanair introduceret en lang række tiltag, der skal gøre det lettere at være Ryanair-passager. Det handler blandt andet om en ny hjemmeside, der gør det lettere at finde billigere billetter. Det handler også om at tilbyde check-in via mobilen, venligere service ombord på flyene og muligheden for at få tildelt et bestemt flysæde på forhånd.

Har sin pris
Den nye strategi indebærer også, at Ryanair i højere grad vil flyve til store primære lufthavne. I år har selskabet blandt andet åbnet baser i Bruxelles Zaventem, Athen og Lissabon. Og fra 26. marts næste år er det Købenavns Lufthavns tur til at blive Ryanair base – selskabets base nummer 70.

Det har dog også sin pris sådan at markedsføre sit nye venligere image og benytte storlufthavne, hvor Ryanair ofte ikke kan få de samme attraktive vilkår, som i små trafikhungrende regionallufthavne. Det kan aflæses i selskabets enhedsomkostninger. De faldt med to procent. Men hvis man fraregner udgifterne til flybrændstof, så steg de med tre procent. Ryanair angiver selv, at det primært skyldes højere landingsafgifter og udgifter til handling i primærlufthavne og større marketingudgifter.