Tidligere SAS-selskab på vej mod privatisering

Lettiske Air Baltic, som SAS tidligere ejede en del af, er på vej mod en privatisering.

Den lettiske regering har plantet et ”Til salg”-skilt på nationens luftfartsselskab, airBaltic, der opererer til 60 destinationer i Europa med i alt 33 fly.

Et stort restruktureringsprogram skal give selskabet sorte tal på bundlinjen i 2014. Det skal være springbrættet til privatiseringen af selskabet. Og airBaltic er allerede nu i dialog med potentielle købere, fortæller selskabets direktør, Martin Gauss, til Air Transport World.

SAS var med til at starte airBaltic i 1995 og ejede frem til 2009 47,2 procent af airBaltic, mens den lettiske stat ejede de resterende 52,8 procent. SAS’ ejerandel blev købt af airBaltics’ direktør, tyskeren Bertolt Flick. Han solgte kort efter halvdelen af sin aktiepost til et Bahamas-baseret investeringsselskab, men fortsatte som direktør. Efter store finansielle problemer og en magtkamp i ejerkredsen i 2011 satte den lettiske stat sig på 99 procent af aktierne i airBaltic og Flick forlod det Riga-baserede selskab. Staten kom med en livsnødvendig kapitalindsprøjtning.

Nu ønsker den lettiske regering igen at nedbringe sin ejerandel i airBaltic og i bedste fald helt frasælge og privatisere selskabet. Men med den økonomiske krise og mange luftfartsselskabers pressede finansielle situation, kan det være svært at finde en interesseret køber. I hvert fald inden for branchen.

Ikke meget tyder på, at SAS har hverken lyst eller råd til at genindtræde i ejerkredsen bag det lettiske luftfartsselskab. SAS’ filosofi bag medejerskabet af airBaltic var, at sætte sig tungt på trafikken omkring Østersøen. Det kom til udtryk i ejerskabet af airBaltic, estiske Estonian Air og finske Blue1. SAS har stadig en meget lille aktiepost i Estonian Air ligesom selskabet ejer 100 procent af Blue1.

Kinesisk brohoved
Finnair kunne have en interesse i at få kontrol med et af de største selskaber i Finnairs ”baghave”. Men ellers ser det småt ud med potentielle industrielle købere. Det skulle lige være et af de økonomisk velpolstrede mellemøstselskaber, som netop nu forsøger at købe minoritetsaktieposter i luftfartsselskaber verden over, eller kinesere, der ser airBaltic som en mulighed for at få skabe et europæisk brohoved.

Selskabets hvide oglimegrønne fly flyver til både København og Billund.

Aanalysefirmaet airlinetrends.com rangerede i foråret airBaltic som verdens ottende mest innovative luftfartsselskab. Hædren kom på baggrund af, at selskabet tilbyder passagererne på business class økologiske, årstidsbestemte råvarer fra lokale lettiske landmænd, friskbrygget Nespresso kaffe og gratis iPads.

I juli underskrev airBaltic og den canadiske flyproducenty Bombardier en hensigtserklæring om, at airBaltic skal købe 10 eksemplarer af Bombadiers CS300-fly til afløsning af de nuværende Bpoeing 737-300 og -500 fly. Foruden Boeing-flyene opererer airBaltic også Q400-fly fra Bombardier og en mængde aldrende Fokker 50-fly. Fokker-flyene forventes udfaset i løbet af i år.