Boeing 737 MAX10 (Foto: Boeing Commercial Airplanes)

Tidligst MAX 10-godkendelse i sommeren 2023

Boeing forventer ikke, at 737 MAX 10 bliver godkendt før sommeren 2023. Den amerikanske flyproducent skal opgradere et varslingssystem, hvis ikke myndighederne godkender flyet inden december.

Mens Boeings 737 MAX 8 og MAX 9 er blevet certificeret for længe siden, står det anderledes til med de to øvrige varianter, MAX 7 og MAX 10.

Og særligt MAX 10 har været genstand for stor opmærksomhed, da varianten efterhånden har fået mange ordrer fra kunderne. Det trækker imidlertid ud med en godkendelse fra de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA. Således forventer Boeing, at MAX 10 først tidligst næste sommer bliver godkendt.

Det afslører et brev fra FAA, som nyhedsbureauet Reuters har set, og som stiller spørgsmålstegn ved Boeings tidsplan i forhold til MAX 10.

Håber på forlængelse af lovpligtig frist
Boeing står over for at skulle opgradere til det såkaldte Crew Alerting System (CAS), hvis ikke Kongressen forlænger en lovpligtig frist inden december, så MAX-flyet kan komme i luften uden.

Der er tale om et besætningsalarmeringssystem i stedet for et meddelelsessystem, som piloterne bruger i cockpittet. Koncernchef i Boeing, Dave Calhoun, har dog understreget, at MAX 10 er helt sikker uden en opgradering, og flyet har samme system som de øvrige MAX-varianter.

Kongressen vedtog en lov med en toårig deadline i slutningen af 2020, hvorefter alle nye flydesign skal opfylde den seneste sikkerhedsstandard for alarmeringssystemer til piloterne. Lovgiverne forventede, at alle MAX-varianter ville blive certificeret til at transportere passagerer inden fristen i november i år. Og at flyene dermed ikke behøvede det særlige varslingssystem.

Skal også have godkendt MAX 7
To kilder har citeret den fungerende FAA-administrator Billy Nolen i et brev til senator Roger Wicker i Senatets handelsudvalg, hvor den forventede certificering af MAX 10 bliver omtalt.

”Med hensyn til 737-10, står der i Boeings nuværende projektplans tidslinje, at 737-10 modtager et typecertifikat tidligst i sommeren 2023,” lyder det. FAA, Boeing og Wickers kontor har alle afvist at kommentere sagen over for Reuters.

I sidste uge foreslog Roger Wicker at forlænge fristen for Boeing frem til september 2024, men det er uvist, om Kongressen er villig til at godkende forslaget. Og der er tale om en eventuel forlænget frist til både MAX 7 og MAX 10.

I et brev dateret 19. september 2022 til Boeing udtrykte FAA bekymring over, at flyproducenten ikke ville kunne opnå certificering af MAX 7 i år. Og Boeing skal først have godkendt MAX 7, da MAX 10-godkendelsen er betinget af noget MAX 7-dokumentation.

Store ordrer på MAX 10
Boeing mener, at det er mere sikkert at have ét fælles varslingssystem i cockpittet for alle MAX-fly, og producenten udtalte i sidste uge, at den ”er fokuseret på at opfylde alle regulatoriske krav for at få certificeret 737-7 og 737-10”.

En af kilderne i Nolens brev nævner, at FAA ikke kan vurdere, hvornår certificeringsarbejdet vil blive tilendebragt for MAX 7 og MAX 10. Billy Nolen er citeret for at sige, at FAA er forpligtet til minutiøst at gennemgå al indsendt dokumentation.

I september udtalte Dave Calhoun, at han mente, at FAA ville godkende MAX 7 i år, og at der stadig var ”chance” for en godkendelse af MAX 10 inden nytår.

Boeing har modtaget store ordrer på MAX 10 fra blandt andet United Airlines (250 fly), Delta Air Lines (100 fly), VietJet Air (80 fly) og WestJet Group (42 fly). Indtil videre lyder ordrebogen på over 700 Boeing 737 MAX 10, der får plads til 230 passagerer i en énklasses-kabine. Flyet er det største af de i alt fire MAX-varianter.

 

Relaterede artikler:

Boeing kan blive nødt til at droppe 737 MAX 10

Ryanair: Ingen aftale om Boeing MAX 10

IAG afgiver stor MAX-ordre