Tilbagegang hos Lufthansa

I den første måned med det omstridte distributionstillæg har Lufthansa mistet 83.000 passagerer. Selskabet afviser dog, at rejsebureauer og virksomhedskunder har vendt dem ryggen.

Lufthansa er kommet i stormvejr, efter at det tyske flyselskab med virkning fra den 1. september indførte et særligt distributionstillæg for alle reservationer foretaget af rejsebureauer gennem GDS-systemerne.

Det særlige DCC-gebyr (Distribution Cost Charge, red.) på 16 euro svarende til 120 kroner er ikke blevet modtaget særligt positivt af rejsebureauer og storkunder, og mange rejsebureauer har truet med at fravælge Lufthansa i rejseløsningerne.

Nu har Lufthansa offentliggjort trafiktallene fra september måned, og for første gang i hele 2015 må det tyske flyselskab rapportere om tilbagegang i passagertallet.

Lufthansa transporterede i september måned 7.535.000 passagerer, hvilket var 1,1 procent færre end samme måned året før, hvor 7.618.000 passagerer var om bord i flyene. Dermed har Lufthansa mistet 83.000 passagerer i september måned.

Ramt af strejker
Lufthansa angiver en to-dages pilotstrejke i begyndelsen af måneden som årsag til passagertilbagegangen, selvom tidligere strejker i år tilsyneladende ikke har påvirket passagerudviklingen i samme omfang. År til dato er passagerfremgangen i Lufthansa på 3,2 procent.

Allerede i midten af september kom det i internationale rejsemedier frem, at lækkede data fra Sabre Travel Network viste en nedgang i antallet af GDS-bookinger hos Lufthansa-gruppen i de første to uger af september.

Det har Lufthansa dog efterfølgende afvist, idet man ifølge Business Travel News har forklaret, at der ikke har været “betydelige ændringer i den overordnede booking-situation.“

Den største tilbagegang i september måned har Lufthansa oplevet i Afrika og Mellemøsten, der gik tilbage med 5,5 procent, mens tilbagegangen i Nordamerika samt Europa var på henholdsvis 2,3 og 1,0 procent. Til gengæld var der fremgang i antallet af passagerer på ruterne til Asien, hvor der var en fremgang på 3,3 procent.

Kategorier

Annoncer

.
.