Foto: Lufthansa Group

Tocifret vækst i Lufthansa-koncernen

Flyselskaberne i Lufthansa-koncernen stormer frem. I januar blev passagertallet øget med 10 procent, og det er især Eurowings, der trækker væksten.

Det går stærk i øjeblikket hos den tyske Lufthansa-koncern. I 2017 voksede passagertallet med 18,6 procent til 130 millioner, og vækster fortsætter med uformindsket styrke i den første måned af 2018.

Således rejste 8,7 millioner passagerer med Lufthansa-koncernens flyselskaber i januar, og det var en stigning på 10,1 procent i forhold til samme måned året før.

Det er dog ikke koncernens netværksselskaber, der trækker den store vækst. Det er i stedet point-to-point enheden med lavprisflyselskabet Eurowings, hvori Brussels Airlines også indgår. I dette segment var der en stigning i antallet af passagerer på 27,3 procent, således at næsten 2,2 millioner passagerer rejste med de to selskaber.

Ser man i stedet på netværksselskaberne klarede Austrian Airlines sig bedst med en stigning på 10,5 procent til 737.000 passagerer. I bunden ligger SWISS, der havde 1.3 millioner rejsende, hvilket repræsenterer en vækst på 1,5 procent. Lufthansa kunne med lidt flere end 4,5 millioner passagerer sikre sig en vækstrate på 5,7 procent.

Samlet voksede netværksselskaberne med 5,4 procent og repræsenterede 6,5 af de 8,7 millioner passagerer.

Fem hubs i koncernen
I dag har Lufthansa officielt fem trafikknudepunkter for koncernens netværkstrafik. Udover Frankfurt og München er det Zürich og Wien samt senest også Düsseldorf.

Derimod er Bruxelles-Zaventem lufthavnen ikke et hub, da Lufthansa ønsker at den belgiske storlufthavn skal være udgangspunkt for punkt-til-punkt trafikken med Eurowings og Brussels Airlines. Snart kan en sjette hub blive aktuelt, hvis det lykkes Lufthansa at overtage dele af Alitalia og relancere flyselskabet under den tyske luftfartskoncerns vinger.

Interessant er det i øvrigt også at betragte væksten i Eurowings. Det tyske lavprisflyselskab stormer frem og er allerede i dag den næststørste enhed blandt koncernens passagerselskaber, og på et tidspunkt vil Eurowings givetvis blive større end Lufthansa.

Blandt de 130 millioner passagerer, der sidste år rejste med flyselskaberne i Lufthansa-koncernen, kom halvdelen fra det tyske flyselskab, men den andel vil løbende blive reduceret i de kommende år.

 

Relaterede artikler:

Nyt Lufthansa-flydesign afsløret før tiden

EU-Kommissionen godkender Lufthansa-køb af LGW

Eurowings fortsætter storoffensiv

Officielt: Lufthansa har afgivet bud på Alitalia