En Airbus A340-300 fra South African Airways. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

SAA flyver videre på nyt banklån

En afrikansk udviklingsbank yder et lån på over 1,6 milliarder kroner til støtte for det kriseramte South African Airways, der hermed kan fortsætte med at sende fly i luften.

Gennem lang tid har Star Alliance-selskabet South African Airways (SAA) været i store økonomiske problemer, og selskabets fremtid har især de seneste måneder været meget uvis.

Nu får flyselskabet imidlertid endnu en økonomisk håndsrækning i form af et milliardlån. The Development Bank of Southern Africa (DBSA) har således besluttet at støtte det statsejede SAA med et banklån på 3,5 milliarder sydafrikanske rand, eller hvad der svarer til 1,62 milliarder kroner.

Det meddeler folkene bag den igangværende business rescue-proces – en kontrolleret betalingsstandsning, der blev igangsat i december 2019.

”Interessenter i flyselskabet bør finde trøst i, at business rescue-processen nu er på et væsentligt mere solidt grundlag, og at passagerer, rejsebureauer og luftfartspartnere fortsat med god tro kan booke flyrejser med SAA,” lyder det fra virksomhederne Les Matuson og Siviwe Dongwana, der kontrollerer SAA under den kontrollerede betalingsstandsning, ifølge det afrikanske medie fin24.com.

Støtte fra sydafrikansk regering stadig vigtig
Den sydafrikanske regering, der har ydet flere milliarder kroner til SAA i de seneste år, har i de seneste uger formået at imødekomme flyselskabets kortsigtede likviditetskrav, inden det seneste lån kom i hus.

”Drøftelserne med de finansielle institutioner har været frugtbare, og The Development Bank of Southern Africa tilbyder at levere den næste overførsel af midler for et samlet beløb på 3,5 milliarder rand – og med en øjeblikkelig kreditmulighed på to milliarder rand. Endvidere overvejes finansiering til omstruktureringsfasen, efter planen er vedtaget, af potentielle investorer,” skriver SAA i en pressemeddelelse.

Tidligere i januar måtte SAA aflyse en række flyvninger – både indenrigs og udenrigs. SAA meddelte, at det skete som led i en ansvarlig strategi om at spare penge og optimere selskabets position under den igangværende proces med kontrolleret betalingsstandsning.

Den sydafrikanske fagforening National Transport Movement (NTM) mener – ifølge fin24.com – at den sydafrikanske regering stadig må yde lån til SAA i fremtiden for at sikre, at selskabet rekapitaliseres til en bæredygtig fremtid.

SAA meddelte i november 2019, at det planlagde at afskedige over 900 medarbejdere ud af i alt 5.000 ansatte som led i en stor omstrukturering. Meddelelsen om en fyringsrunde udløste en ugelang strejke blandt kabinepersonale og teknisk personale, hvilket skabte yderligere udfordringer for det hårdt trængte flyselskab.

 

Relaterede artikler:

South African Airways: Vi flyver stadig

South African Airways i betalingsstandsning

South African Airways på vingerne igen