En ny rapport afslører, at en slidt kompressor var årsagen til, at der i september 2015 opstod en kraftig motorbrand på en Boeing 777 fra British Airways i Las Vegas.
Alle personer om bord på et langdistancefly fra British Airways slap levende fra en ellers yderst alvorlig situation for små tre år siden.
Et fly af typen Boeing 777-200 fra British Airways måtte afbryde starten i Las Vegas McCarran International Airport, da der opstod en pludselig brand i flyets venstre motor. Alle ombordværende blev reddet ud i tide, men en enkelt stewardesse blev alvorligt kvæstet, og 19 personer fik mindre skader i forbindelse med evakueringen.
Flyet havde registrering G-VIIO, og det skulle flyve til London Gatwick på rute BA 2276 med afgang fra USA omkring klokken 16 lokal tid.
Hændelsen fandt sted den 8. september 2015, og den amerikanske havarikommission, NTSB (National Transportation Safety Board), offentliggjorde i sidste uge den endelige rapport over hændelsen. Heri lyder det, at årsagen til branden skyldes et træthedsbrud i den såkaldte High-Pressure Compressor (HPC) i venstre motor.
Slidt kompressor
Motoren havde opereret på næsten 11.500 flyvninger, inden der opstod en sprække i motorens kompressor, hvilket altså resulterede i den alvorlige situation. Motorfabrikanten General Electric har ikke kunnet opklare, hvorfor sprækken opstod, og der blev ikke fundet andre sprækker i motorens kompressor.
Efterforskerne har fundet, at sprækken formentlig ville have været synlig på en inspektion. General Electric har i kølvandet på efterforskningen udstedt tre bulletiner til flyselskaberne, mens de amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), har sendt to direktiver ud.
I rapporten fastslås det, at fra brandalarmen lød, til flyets kaptajn afbrød brændstoftilførslen, gik der 22 sekunder. Denne tid brugte han på en checkliste, og sekunderne betød, at der blev spildt 97 gallon (367 liter, red.) brændstof på startbane 07L.
”Hvis den venstre motor var slukket tidligere, ville der have været mindre brændstof på startbanen til at fodre ilden,” skriver NTSB blandt andet i den 30 sider lange havarirapport.
Kaptajnen beordrede flyet evakueret, før checklisten blev færdiggjort. Det betød, at den højre fortsatte med at køre i 43 sekunder efter evakueringsstart.
”Fordi kaptajnen ikke fulgte standardprocedurerne, blev evakueringschecklisten og afbrydelsen af den højre motor forsinket,” skriver NTSB i rapporten.
Langsom evakuering
Flyet havde en hastighed på 143 kilometer i timen, da der blev registeret et højt knald. Flyet stoppede på startbanen 13 sekunder senere. Hastigheden var cirka den halve af, hvad der er muligt, hvis flyet skal nå at afbryde en start.
Om bord på flyet var 170 personer – 153 passagerer og 17 besætningsmedlemmer – og det var cirka 55 procent af den samlede kapacitet. I en nødsituation er målet at evakuere flyet på 90 sekunder, men evakueringen i Las Vegas tog to minutter og 32 sekunder.
Den lange evakueringstid hang sammen med, at kabinepersonalet kun endte med at anvende to af i alt otte nødudgange fra flyet. Ild og røg ved de seks øvrige udgange gjorde det umuligt at anvende dem ved den hektiske evakuering.
”Selv om kun to af de otte nødudgange blev brugt under hele evakueringen, kunne passagererne og besætningsmedlemmerne evakuere, før røg og ild angreb flyets skrog,” lyder det i rapporten.
Relaterede artikler:
Motorfejl på Southwest-fly koster menneskeliv