General Electric CF34-motor på ERJ-190 fra KLM Cityhopper. (Foto: Gyrostat | CC 4.0)

Tragisk hændelse før KLM-flyvning til Billund

En ansat i Schiphol-lufthavnen i Amsterdam blev suget ind i en flymotor og dræbt før onsdagens tidlige eftermiddagsafgang med KLM til Billund Lufthavn. Flyvningen blev efterfølgende udsat i syv timer, mens der blev taget hånd om passagerer og besætning.

Der er en årsag til, at piloterne først starter flymotorerne, når samtlige passagerer og besætningsmedlemmer er ombord i flyet, og dørene er lukket.

Flyets motorer kan være livsfarlige at bevæge sig i nærheden af, hvilket en ansat ved Schiphol-lufthavnen i Amsterdam onsdag måtte sande, da pågældende blev suget ind i en flymotor, der netop var startet op på en 100-sæders Embraer ERJ-190 fra KLM Cityhopper, der skulle til Billund på rutenummer KL1341 med afgang kl. 14.25.

Pågældende person blev dræbt på stedet ved den tragiske ulykke, som mange af passagererne var vidne til gennem flyets vinduer, skriver den hollandske statslige tv-station NOS, der også spekulerer i, hvorvidt der var tale om en selvmordshandling, hvilket dog ikke kan verificeres.

Den hollandske storlufthavn skriver i et opslag på det sociale medie X om hændelsen, der dog ikke omtales som en ulykke.

“I dag var der en forfærdelig hændelse, hvor en person endte i en flymotor. Vores tanker går til de pårørende, og vi drager omsorg for de passagerer og kolleger, der så dette. Det Kongelige Militærpoliti er i øjeblikket i gang med en undersøgelse,” skriver Amsterdam Schiphol Airport på det sociale medie X.

Afgangen udsat i syv timer
Det pågældende fly fra KLM Cityhopper, der har registreringen PH-EZL, blev tilbageholdt i lufthavnen til nærmere tekniske undersøgelser, idet den hollandske havarikommission øjeblikkeligt sendte tre efterforskere til lufthavnen med henblik på at afdække, hvordan ulykken kunne finde sted.

Afgangen blev efterfølgende udsat, og ifølge de seneste informationer vil KLM gennemføre afgangen kl. 21.30 med syv timers forsinkelse. Det bliver flyet med registreringen PH-EZM, der indsættes i stedet.

Mange vidner til hændelsen
TV 2 Østjylland har talt med et ægtepar, der var ombord i flyet, da ulykken skete, og de beskriver, at motoren begyndt at ryste helt vildt i forbindelse med hændelsen, der skete umiddelbart før flyet skulle forlade forpladsen og køre ud mod startbanen.

“Vi kan se noget tøj og en mobiltelefon ligge på jorden. Og resten ligger sikkert bagved. Og selvfølgelig også blod. Men jeg vil helst ikke gå i detaljer,” fortalte vidnet til mediet.

EU-Kommissionen har tidligere beskrevet de farer, der kan være forbundet med at arbejde i lufthavne og særligt på forpladsen.

“Flymotorer er meget farlige. Hold dig langt væk fra dem – især når de kører eller skal til at starte. Alle flymotorer skaber et sug, som kan trække dig ind. Den fare gælder både foran og ved siden af motoren. Det kaldes ‘indsugningszonen’, og den kan være dødelig,” hedder det.

 

Relaterede artikler:

KLM-baneafkørsel i Gøteborg skal undersøges

Havarirapport: KLM-piloter havde ”fat fingers”

Fløj over 7.000 kilometer i skadet KLM-fly