Boeing 787-8 Drealiner fra hollandske TUI Fly. (Foto: © Marvin Mutz / “PH-TFL Boeing 787-8 Dreamliner TUI Airlines Netherlands AMS 2019-06-02 (28a)” / CC-BY-SA 2.0)

TUI fly opgiver Dreamlinere på det tyske marked

TUI har trukket følehornene til sig på det tyske marked for langdistanceflyvninger. Der var udsigt til hård konkurrence med et genfødt Condor og et datterselskab i Lufthansa-gruppen.

TUI fly præsenterede i efteråret 2019 planerne om at stationere to Boeing 787 Dreamlinere i Düsseldorf International Airport fra foråret 20220. Flyene skulle benyttes til destinationer i Caribien og Mexico, og tanken var, at selskabets langdistanceflåden løbende skulle vokse til i alt fem fly. Men nu er planerne skrinlagt.

”Der er i øjeblikket for få attraktive langdistancedestinationer. Projektet giver simpelthen ingen mening for øjeblikket,” siger Oliver Lackmann, der er chef for TUI fly til det tyske luftfartsmedie aerotelegraph.com.

TUI fly er et tysk datterselskab i TUI Group, der også omfatter TUI Airlines Belgium, TUI Airlines Netherlands, TUI Airways  og TUI fly Nordic.

Condor i knæ efter konkurs
Det var den ændrede konkurrencesituation på det tyske marked i 2019 efter konkursen i Thomas Cook Group, der fik TUI fly til at se nye muligheder på det tyske marked.

Konkursen betød, at det tidligere Thomas Cook-selskab Condor kun kunne flyve videre på baggrund af et 2,8 milliarder kroner stort lån fra den tyske delstat i Hessen.

Her så TUI fly en mulighed for at komme ind på markedet for interkontinentale flyvninger fra Tyskland til fjerntliggende feriedestinationer. Et marked som hidtil havde været domineret af Condor og Eurowings.

Stærkere muskler
Men siden har mange ting ændret sig, og alt tyder på, at konkurrencen på det tyske marked de kommende år bliver benhård.

Først og fremmest har Condor fået større økonomiske muskler. Både gennem sin nye ejer, men også takket være en EU-accept af statsstøtte i milliard-klassen. Dernæst har Lufthansa oprettet datterselskabet Eurowings Discover, der har langdistanceflyvninger fra Tyskland til leisuredestinationer som fokusområde.

Condors nye ejer er kapitalfonden Attestor, der sidder på 51 procent af aktierne. Attestor har skudt 200 millioner euro ind i Condor og har givet tilsagn om yderligere 250 millioner euro til en modernisering af flyflåden.

Derudover har selskabet netop fået besked om, at EU-Kommissionen accepterer en milliardstor tysk statsstøtte. Condor modtager omkring 525,3 millioner euro (3,9 milliarder kroner), hvoraf 204,1 millioner euro er kompensation for tab under coronaen, mens de 321,2 millioner euro (2,39 milliarder kroner) er støtte til at hjælpe flyselskabet på benene igen efter konkursen i Thomas Cook-koncernen.

Nye og grønnere fly
Nogle af disse penge er straks blev afsat til nye langdistancefly. Condor har bestilt 16 helt nye Airbus A330-900neo. Flyselskabet har underskrevet en aftale med Airbus om køb af syv fly og har til hensigt at lease yderligere ni.

Dermed kan selskabet udfase sine gamle og langt mere brændstofforbrugende Boeing-fly. Condors langdistanceflåde består i dag af 12 Boeing 757-300’ere og 13 Boeing 767-300’ere.

Den anden store spiller på det tyske langdistancemarked er det nye Lufthansa-datterselskab Eurowings Discover, som er gået på vingerne i år. Selskabet lagde 24. juli ud med en afgang fra Frankfurt til Mombasa. Eurowings Discover vil i år råde over 11 fly, og næste år vokser flåden til 21 fly.

 

Relaterede artikler:

Condor bestiller 16 nye langdistancefly

Vestager beskærer støtten til Condor

Eurowings Discover og Condor i kamp om tyske langruter