Tysk flyveleder afværgede mulig SAS-kollision

Søndag den 13. februar måtte et SAS CRJ900-fly på vej fra København afbryde landingen i Hamburg Airport. Et stort Boeing 777-300 fly fra arabiske Emirates havde uden tilladelse påbegyndt start på en tværgående bane. En snarrådig flyveleder fik stoppet Emirates-flyet og afbrudt SAS-flyets landing.

En flyveleder i tårnet i Hamburg Airport afværgede muligvis en flykatastrofe, da et ankommende SAS-fly og et afgående Emriates-fly var på kollisionskurs søndag den 13. februar.

Flyet fra Emirates var et Boeing 777-300, rute EK060, derskulle afsted fra den nordtyske lufthavn med Dubai som destination. Emirates-flyet holdt for enden af bane 23, da flyvelederne i tårnet gav besked om, at man skulle vente med start, idet et fly var i færd med at lande på den tværgående bane 15. Flyet, der var på vej ned på den tværgående bane 15, var SAS-flyet rute SK649 fra København.

Besætningen på Emirates-flyet overhørte angiveligt meldingerne fra tårnet og igangsatte starten på bane 23. Da flyvelederen blev opmærksom på dette, blev der givet øjeblikkelig ordre til standsning. Samtidig fik SAS-flyet besked på at afbryde landingen og påbegynde en ny indflyvning.

Emirates-flyet stoppede så langt inde på bane 23, at det var indenfor den særlige zone på SAS-flyets bane 15, hvor der er risiko for kollision, hvis flyene krydser banerne samtidig. Derfor er hændelsen indberettet til de tyske havarimyndigheder, der lige nu undersøger sagen.

Hændelsen bekræftes af pressechef i SAS, Mikkel Thrane.“Kaptajnen på flyet orienteredeefter hændelsenvore passagerer om årsagen til den afbrudte landing. Herefter landede flyet normalti andet forsøg.“

EfterSAS-flyet havdelandet sikkert, kaldte besætningen fra Emirates-flyet ifølge forlydender op over radioen og gav SAS-besætningen en direkte undskyldning for hændelsesforløbet.

Det var et dansk indregistreret SAS-fly (OY-KFG) af typen Canadair CRJ900ER med plads til 88 passagerer, der var involveret i hændelsen i Hamburg Airport. Det har ikke været muligt at få oplyst fra SAS, hvor mange passagerer der var ombord på flyet på den pågældende afgang. Boeing 777-300 flyet fra Emirates er enversion medplads til maksimalt 427 passagerer.

Foto: SAS-flyet OY-KFG af typen Canadair CRJ900ER var i Hamburg Airport tæt på en mulig kollission med et fly fra Emirates.