Airbus A330-200 fra Air Greenland. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

Udsigt til strejke og lockout hos Air Greenland

Et sammenbrud i forhandlingerne om en ny overenskomst for flymekanikerne hos Air Greenland truer flytrafikken til og fra samt i Grønland. Det er dog ikke den eneste udfordring, som det grønlandske flyselskab oplever.

Overenskomsten for flymekanikerne hos Air Greenland udløb i 2020, men grundet COVID-19 valgte parterne at forlænge aftalen indtil 2021. Siden er der blevet forhandlet om en ny aftale, men det er ikke lykkedes at nå frem til et resultat.

Ifølge Dansk Metal har fagforbundet derfor varslet konflikt mod Atlantruten mellem Københavns Lufthavn og Kangerlussuaq, som i øjeblikket er den eneste direkte rute fra Danmark til Grønland. Konflikten går i gang den 6. april.

Flyselskabet Air Greenland har svaret igen ved at varsle lockout for alle Dansk Metal-flymekanikere, der er ansat i lufthavne i Grønland. Det betyder, at mekanikerne ikke kan gå på arbejde fra den 11. april, og det vil gå ud over indenrigsflyvningerne i landet.

”Vores krav er ikke ublu”
Det er tilsyneladende en tvist om flymekanikernes løn, der har fået Dansk Metal til at varsle konflikt mod flyvningerne mellem Danmark og Grønland. Ifølge fagforbundet er det ikke lykkedes at nå frem til et tilfredsstillende resultat, og i skrivende stund er der ikke planlagt flere forhandlinger.

Keld Bækkelund, der er forbundssekretær og forhandlingschef i Dansk Metal, understreger at fagforbundet gerne mødes med flyselskabets ledelse igen. Det kræver dog, at Air Greenland ændrer position i forhandlingerne, og det er ikke fagforbundets opfattelse, at man har været villig til det.

”Vores krav er ikke ublu, men arbejdsgiverne har tilsyneladende altid et argument for, at medarbejderne ikke skal have. I nedgangstider siger de, at de ikke har råd til noget. I opgangstider siger de, at nu skal vi passe på, fordi økonomien kan blive overophedet. Corona ramte flybranchen hårdt, men på trods af det var der overskud i Air Greenland, og derfor er det kun rimeligt, at medarbejderne bevarer deres realløn. Det er vi klar til at tage en konflikt på.”

Vejrlig og teknik udfordrer
Konflikten med flymekanikerne er dog ikke den eneste udfordring, som flyselskabet kæmper med i øjeblikket. Air Greenland er nemlig også ramt af tekniske udfordringer på tre af selskabets i alt syv Dash-8-fly. Derudover er vejret i flere grønlandske byer dårligt, og det påvirker også driften.

De to faktorer har tilsammen resulteret i, at flyselskabet har suspenderet billetsalget til indenrigsflyvninger indtil den 19. marts. Ifølge Air Greenland vil det betyde, at i alt 456 passagerer bliver ramt af forsinkelser eller aflysninger mellem den 11. marts og den 21. marts.

Det er rejsende med flybilletter til Nuuk, Kangerlussuaq, Sisimiut, Ilulissat, Aasiaat, Narsarsuaq samt Qaqortoq, som bliver ramt af aflysningerne. Kommunikationschef i Air Greenland, Katja Vahl, udtaler til Sermitsiaq.AG, at selskabet lige nu arbejder på at skaffe reservedele til flyene, så de kan blive repareret.

”Vi arbejder fortsat på højtryk for at få maskinerne gjort klar igen og samtidigt ændrer vi i trafikprogrammet, så passagererne kan komme frem til deres destinationer. I øjeblikket forventer vi, såfremt vi kan få flyreservedele frem som planlagt, at få alle fly er på vingerne igen i indeværende uge. Dog er der fortsat et fly til planlagt teknisk vedligehold i Canada.”

Air Greenland sælger dog fortsat billetter til flyvninger, der finder sted efter den 19. marts.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland tyvstarter med A330neo

Canadiere skal anlægge ny landingsbane i Grønland

Overskud på 30,6 millioner kroner i Air Greenland