Kyiv Boryspil International Airport. (Foto: Міжнародний аеропорт "Бориспіль" | Facebook.com | PR)

Ukraine vil søge råd fra Israel til at genåbne luftrum

Trods krigen fortsat raser i Ukraine, arbejder regeringen henimod at få åbnet luftrummet for passagerflyvninger. Til det formål håber landet, at man vil kunne trække på Israels erfaringer.

I kommende måned er det to år siden, at passagerflyvninger til og fra Ukraine stoppede, fordi landets luftrum blev lukket, da tropper fra Rusland krydsede grænsen til landet med det resultat, at konflikten mellem de to nabolande eskalerede og udviklede sig til en decideret krig.

Siden er det vejene eller jernbanerne ind og ud af landet, der har været benyttet, når eksempelvis den amerikanske præsident Joe Biden eller andre statsoverhoveder har aflagt besøg i Ukraine, eller civile har skulle til andre lande.

Selvom der ikke umiddelbart er udsigt til, at krigen er ved at være ovre, ønsker den ukrainske regering dog at få genåbnet luftrummet, da flytrafikken vil bidrage positivt til landets økonomi.

Taler med Israel
Det var Rostyslav Shurma, der er vicedirektør for den ukrainske præsident Volodymyr Zelenskyjs kontor, som satte ord på planerne, da han deltog i en paneldebat under World Economic Forums årlige konference i den schweiziske by Davos. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

”Jeg ønsker ikke at skabe for store forventninger, men jeg kan bekræfte, at vi arbejder intensivt på atter at have flytrafik i Ukraine,” lyder det fra Shurma, der ikke ville komme nærmere ind på, hvornår det i givet fald kunne ske, men han bekræftede dog, at landet har udarbejdet en intern køre- og tidsplan for forløbet.

Som led i bestræbelserne har Ukraine desuden indledt en dialog med Israel, som man søger råd fra, fordi det mellemøstlige land har mange års erfaring med at benytte forskellige systemer til luftforsvar til at beskytte forskellige former for infrastruktur.

Ikke en nem opgave
Det er landets førsteprioritet, at der igen skal være trafik til og fra Boryspil International Airport (KBP) ved hovedstaden Kyiv. I tillæg hertil overvejer man at genåbne en af de lufthavnene i den vestlige del af landet. Det kunne eksempelvis være Danylo Halytskyi International Airport (LWO) ved byen Lviv.

Ifølge Rostyslav Shurma bliver det dog ikke uden udfordringer, hvis der igen skal være passagerfly på himlen over Ukraine.

”Vi skal både have tilladelser fra IATA og FAA (de civile luftfartsmyndigheder i USA, red.), og det bliver ikke nemt. Derudover afhænger det i høj grad af, at vores internationale samarbejdspartnere træffer modige beslutninger, men det tror vi på.”

Forsikringsselskaber og banker kan træde til
Skibe med kornleverancer fra Ukraine sejler fortsat gennem Sortehavet som følge af, at der er blevet indgået et samarbejde mellem Marsh McLennan og flere andre forsikringsselskaber samt Ukraines statsbanker, som betyder, at skibene er forsikret mod krigsskader i højere grad, end det ellers ville være tilfældet.

Administrerende direktør John Doyle fra Marsh McLennan forestiller sig, at en lignende model eventuelt kunne benyttes, hvis luftrummet åbnes på ny, mens krigen er i gang. Det vil man undersøge nærmere i løbet af de kommende måneder, lyder det.


Relaterede artikler:

Ryanair vil investere 20 milliarder i Ukraine efter krigen

Ukraine ét år efter: Stadig fire strandede passagerfly

Wizz Air har fået første fly ud af Ukraine