Terminal 3 i CPH.

Underskud på 171 millioner kroner i CPH

Københavns Lufthavn kom ud af første kvartal i 2022 med et underskud på 171 millioner kroner. Lufthavnen er fortsat udfordret af voksende gæld og usikkerhed omkring coronapandemien.

Det går fremad i Københavns Lufthavn, der overordnet set er optimistiske på trods af krig og pandemi.

Hovedstadslufthavnen har torsdag lagt sit regnskab for første kvartal i 2022 frem for offentligheden, og her fremgår det, at resultatet endte med et underskud før skat på 171 millioner kroner. Det var en markant forbedring i forhold til underskuddet på 436 millioner kroner i de tre første måneder i 2021. Til gengæld var resultatet en forværring i forhold til fjerde kvartal i 2021, hvor der var overskud på 107 millioner kroner.

3,3 millioner passagerer benyttede Københavns Lufthavn i første kvartal, hvor der til sammenligning gik 430.000 passagerer gennem terminalerne i samme periode sidste år.

Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn, fortæller, at kvartalsunderskuddet viser, at luftfarten langt fra er ude af coronakrisen. CPH havde med 577 millioner kroner dog klar fremgang på omsætningen i årets første tre måneder. I samme periode sidste år var omsætningen 189 millioner kroner. Omsætningen i første kvartal i år er dog stadig 40,6 procent mindre end i 2019.

Stor længsel efter flere lange ruter
Københavns Lufthavn var optimistiske frem mod december sidste år, men så dukkede omikronvarianten op

”Den udbredte smitte bremsede væksten et par måneder. Men allerede i februar begyndte det at vende, og i marts tog det fart, så vi endte med, at seks ud af 10 rejsende var tilbage i forhold til 2019. Siden er væksten fortsat trods krig og pandemi,” siger Thomas Woldbye.

Flyselskaberne vil til sommer kunne tilbyde i alt 135 destinationer fra CPH. Ruterne er dog primært til europæiske destinationer, og lufthavnen higer i den grad efter at få flere interkontinentale ruter tilbage.

”Flytrafikken i Europa vil formodentlig nærme sig det normale i løbet af sommeren. Til gengæld går det noget langsommere med de lange, interkontinentale ruter – især til Kina og resten af Asien. Det er de lange ruter, der er med til at drive vores position som hub, fordi mange flyver via CPH og ud i verden. Derfor er det vigtigt at vinde den trafik tilbage,” forklarer Thomas Woldbye.

Hele 43 procent af de passagerer, der i dag mangler i forhold til 2019, er på de lange ruter, hvilket understreger lufthavnens mangel på interkontinental trafik.

Voksende gæld skaber udfordringer
Den seneste tid har været præget af lange køer i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn, der også er i gang med en stor rekrutteringsproces. Under coronakrisen afskedigede CPH 800 medarbejdere, og nu bliver cirka 400 nye medarbejdere ansat. Herunder 300 i den pressede sikkerhedskontrol.

I forbindelse med fremlæggelse af kvartalsregnskabet omtaler CPH også udfordringen med voksende gæld. Med underskuddet i første kvartal har lufthavnen nu lånt 2,2 milliarder kroner for at holde lufthavnen flyvende.

”Den voksende gældsbyrde er en udfordring for vores evne til at investere i udviklingen af fremtidens bæredygtige lufthavn og fastholde positionen som vigtigt nordeuropæisk hub for flytrafik,” siger Thomas Woldbye.

Københavns Lufthavn forventer, at coronapandemien vil fortsætte med at sætte sit præg på antallet af fly og passagerer i hele 2022. Lufthavnen kan ikke forudsige, hvordan pandemien eventuelt vil påvirke trafikken i det kommende efterår og vinter.

På trods af krigen i Ukraine, stigende inflation og pandemien forventer CPH, at resultatet for hele 2022 vil blive forbedret sammenlignet med 2021, hvor underskuddet lød på 667 millioner kroner før skat.

 

Relaterede artikler:

Voksende gældsbyrde er en udfordring for CPH

CPH med større halvårsunderskud end i hele 2020

CPH nærmer sig to millioner månedlige passagerer