Siden år 2000 er flytrafikken mellem Oslo Lufthavn Gardermoen og de danske lufthavne vokset med blot 14 procent. Det er dog de jyske lufthavne i Billund, Aalborg og Aarhus, der har trukket væksten.
Nordens næststørste lufthavn erOslo Lufthavn, der også er kendt under navnet Gardermoen. Den norske hovedstadslufthavn ligger ca. 48 kilometer fra Oslo og blev officielt indviet den 8. oktober 1998.
I 2011 rejste over 21,1 millioner passagerer gennem lufthavnen, hvilket var blot 1,6 millioner færre end i Københavns Lufthavn.
Omkring halvdelen af trafikken i Oslo Lufthavn er dog indenrigstrafik, hvorfor Københavns Lufthavn stadig er klar i front som Nordens største internationale lufthavn.
De største ruter fra Oslo går da også til indenrigslufthavnene i Trondheim, Bergen og Stavanger, mens København er den største internationale destination foran Stockholm og London.
København er overhalet
I 2011 rejste 1.211.000 passagerer til og fra Københavns Lufthavn. Det var dog kun omkring 7 procent flere end i år 2000, hvor 1.136.000 passagerer rejste frem og tilbage mellem Oslo ogden danske hovedstad.
At der siden år 2000 kun har været en stigning i passagertallet på 7 procent fra Oslo til København skal tilskrives flere forhold. Først og fremmest har det norske lavprisflyselskab Norwegian oprettetdirekte ruter til en lang række europæiske destinationer. Vel at mærke destinationer, der tidligere har været betjent via SAS-knudepunktet i Kastrup.
Men en øget vækst hos Air France-KLM og Lufthansa på det norske marked har også været medvirkende til at lede trafikken udenom København. Således er trafikken fra Oslo til Amsterdam-Schipol vokset med 75 procent siden år 2000, således at næsten 700.000 passagerer årligt rejser fra Oslo til Amsterdam. Til Paris har væksten været 51 procent, mens Frankfurt og München tegner sig for stigninger påhenholdsvis 74 procent og 185 procent.
Stor vækst til jyske lufthavne
Mens væksten i pasagertallet mellem Oslo og København er begrænset til omkring 7 procent på lidt mere end 10 år, ser det anderledes ud, hvis man betragter udviklingen i trafikken til de jyske lufthavne.
Fra Oslo til | 2001 | 2002 | 2004 | 2006 | 2008 | 2010 | 2011 |
København | 1.135 | 1.288 | 1.230 | 1.299 | 1.288 | 1.128 | 1.211 |
Billund | 67 | 59 | 80 | 67 | 133 | 113 | 133 |
Aalborg | 6 | 11 | 12 | 16 | 18 | 36 | 37 |
Aarhus | 12 | 14 | 10 | 9 | 9 | 11 | 14 |
Note: Passagerer i tusinde,både ud- og indgående. Kilde: Avinor.
Passagertrafikken mellem Oslo og Billund er således steget med 100 procent siden 2001, mens der mellem Oslo og Aalborg kan præsteres en vækst på ikke mindre end 517 procent.
På ruten mellem Oslo og Aarhus er passagertallet vokset med lidt mere end 16 procent siden 2001. Hertil skal dog bemærkes, at Ryanair siden 31. marts 2009 har opereret på ruten fra Moss Lufthavn Rygge til Aarhus, hvilket angiveligt har hæmmet væksten på ruten fra Oslo Lufthavn.
Men konklusionen er, at detde jyske lufthavne, der med en samlet vækst på 99.000 passagerer har overhalet væksten i trafikken mellem Oslo og Københavns Lufthavn,hvor der blot erblevet 75.000 flere passagerer ien periode på mere end 10 år.